<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig ratefall for Jinhui

Jinhui Shippings resultat for første halvår falt med over 600 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Publisert 28. aug. 2023
Oppdatert 28. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 257 ord
LEVERTE TALL: Jinhui-flåten opplevde et kraftig fall i ratene i første halvår. Dette preger inntektene og bunnlinjen. På bildet «Pacific Bless», som ble innlemmet i flåten mot slutten av 2021 og skiftet navn til «Jin Bi». Siden kjøpet har verdien av skipet falt 18,5 prosent til 14,7 millioner dollar, ifølge VesselsValue. Foto: ShipSpotting

 

Det svinger veldig fort i shipping.

Jinhui Shipping and Transportation leverte en solid resultatmargin da tørrlastratene var rekordhøye i første halvår i fjor.

Da seilte rederiets bulkcarriere, de fleste i supramax-klassen, inn et daglig gjennomsnitt på vel 22.000 dollar.

I de seks første månedene i år raste snittinntjeningen med 62 prosent til 8.379 dollar pr. skip pr. dag.

Dermed sank inntektene, og bunnlinjen endte med et markant underskudd. Det viser kvartalsregnskapet fra det Hongkong-baserte, Oslo-noterte tørrlastrederiet.

Fraktinntektene rapporteres ned 55 prosent, til 22,8 millioner dollar i tremånedersperioden april–juni. I andre kvartal i fjor hadde rederiet timecharterinntekter på 50,6 millioner dollar.

Resultatet etter skatt endte på minus 6,5 millioner dollar. Til sammenligning tjente Jinhui 20,3 millioner dollar i den tilsvarende perioden i fjor.

Andrekvartalsresultatet ble altså svekket med 26,8 millioner dollar – tilsvarende 287 millioner kroner.

Venter svake rater

I første halvår endte fraktinntektene på 37 millioner dollar. Resultatet etter skatt kom inn på minus 19,3 millioner dollar, sammenlignet med pluss 39,4 millioner dollar samme periode i fjor.

Resultatet for første halvår falt med 58,7 millioner dollar – tilsvarende rundt 630 millioner norske kroner.

Rederiet forklarer utviklingen med at stadig mer utfordrende makroøkonomiske og finansielle forhold har ført til et svakere tørrlastmarked så langt i år.

Det Hongkong-baserte rederiet venter fortsatt svake rater ut 2023.

Det seneste året har aksjen falt 34,2 prosent til 5,95 kroner på Oslo Børs. Siden årsskiftet er nedgangen på 24,9 prosent. Midt på dagen mandag var aksjen ned 6,7 prosent til 5,95 kroner.

Rederiets styre har med bakgrunn i den dårlige resultatutviklingen besluttet å ikke utbetale noe utbytte.

JINHUI SHIPPING

(Mill. USD)2.kv./232.kv./22
Driftsinntekter25,456,7
Driftsresultat−5,420,8
Resultat før skatt−6,520,3
Resultat−6,520,3