Hafnia melder om et nettoresultat på 146,9 millioner dollar i tredje kvartal, mot 280,3 millioner dollar i den samme perioden i fjor.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 220,8 millioner dollar, mot 326,0 millioner dollar i tredje kvartal 2022. Brutto driftsinntekter falt fra 522,4 til 427,8 millioner dollar, mens inntektene på TCE-basis (time charter equivalents) gikk fra 407,6 til 310,3 millioner dollar.
I forkant ventet DNB Markets en EBITDA på 214 millioner dollar, som var 3 prosent over konsensus.
Snittraten på TCE-basis endte på 28.954 dollar pr. dag i tredje kvartal, ned fra 36.376 dollar pr. dag i samme periode i fjor.
Utbyttet opp på rekordnivå
Inntjeningen er nå så god at selskapet øker utbyttegraden til 70 prosent av resultatet etter skatt, den høyeste noensinne.
«Med en netto LTV (loan-to-value) på 27,4 prosent, vil vi distribuere totalt 102,9 millioner dollar eller 0,2032 dollar pr. aksje. Dette bringer Hafnias utbytte så langt i år til 384,8 millioner dollar, noe som tilsvarer en utbyttegrad på 62,4 prosent», heter det i rapporten.
Hittil i 2023 har Hafnia tjent 616,8 millioner dollar.
Produkttankrederiet skriver også i rapporten at det for tiden jobbes med en sekundærnotering i USA.
Dekningsgrad: 65 prosent
Pr. 8. november 2023 har Hafnia dekket 65 prosent av totale inntjeningsdager i fjerde kvartal til en snittrate på 29.893 dollar pr. dag. For 2024 er dekningen 13 prosent til 23.842 dollar pr dag.
– Produkttankmarkedet opplevde en liten nedgang etter et sterkt andre kvartal, da sesongmessige effekter begynte å komme tilbake. Likevel fortsatte vi å levere robust og stabil inntjening på tvers av alle segmenter. Markedet drives nå hovedsakelig av fundamentale forhold og sesongeffekter, ettersom ineffektiviteten i markedet gradvis har avtatt, sier konsernsjef Mikael Skov i en kommentar.
Spår sterk vinter (igjen)
Utsiktene for den historisk sett sterke vintersesongen beskriver han som «veldig positive.»
– Lagrene på den vestlige halvkule har kontinuerlig falt gjennom året, noe som indikerer potensielt høyere import fra Midtøsten/fjerne Østen. Dette forventes å forbedre etterspørselen etter fartøyer og bidra til å løfte samlet omsetning. Mens geopolitiske bekymringer vedvarer, spesielt i Israel og Midtøsten, er innvirkningen på produkttankmarkedet foreløpig begrenset. Vi følger imidlertid nøye med, fortsetter Skov.
Hafnia
(Mill. USD) | 3.kv./23 | 3.kv./22 |
Driftsinntekter | 427,8 | 522,4 |
Driftsresultat (EBIT) | 167,2 | 298,1 |
Resultat før skatt | 147,9 | 281,6 |
Resultat etter skatt | 146,9 | 280,3 |