<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Resultatnedtur for Frontline

— Frontline tjener gode penger i alle segmenter, sier Frontline-sjef Lars Barstad. I tredje kvartal var det periodevis mest fyr i produkttanksegmentet.

Publisert 30. nov. 2023 kl. 07.26
Oppdatert 30. nov. 2023 klokken 08.25
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 506 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Lars Barstad i Frontline. Foto: Iván Kverme

 

På Pareto-konferansen i september sa Frontline-sjef Lars Barstad at tankrederiet var tilbake på en sylinder igjen etter at Frontline hadde kjørt for fullt på alle sylindre i første halvdel av 2023.

— LR2, eller produkttank, er fortsatt sterkt, men vi er nok nå for første gang siden 2019, inne i de normale sesongsvingningene igjen i de andre segmentene, sa han den gang til Finansavisen.

Et periodevis relativt svakt VLCC- og suezmax-markedet har da også satt sitt preg på tredje kvartalsresultatet til Frontline. Rederiet satt igjen med solide 107,7 millioner dollar på bunnlinjen, men det var betydelig svakere enn både i andre kvartal i år og i tredje kvartal i fjor da resultatet endte på henholdsvis 240,2 millioner dollar og 154,4 millioner dollar. 

Både resultatet på bunnlinjen og utbyttet på 0,30 dollar pr. aksje var svakere enn ventet.

— Mot slutten av 3. kvartal og inn i 4.0, kvartal har vi nærmet oss en normalisering av forholdet mellom VLCC, Suezmax og LR2/Aframax. OPEC-kutt i Midtøsten og vedvarende solid etterspørsel i Asia betyr at olje går fra USA, Brasil, Vest Afrika til Asia og da i stor grad på VLCC. Men for all del, Frontline tjener gode penger i alle segmenter, sier Lars Barstad.

Svakere rater

De største tankskipene i flåten, VLCC-ene, seilte inn et daglig snitt på 42.500 dollar pr. dag i den tredje tremånedersperioden i år. Suezmax-ene oppnådde en gjennomsnittlig dagrate på 37.600 dollar pr. dag, mens aframax-ene - LR2-flåten, som også frakter raffinerte oljeprodukter, seilte inn 33.900 dollar dagen. I andre kvartal lå inntjeningen i det tre tanksegmentene på henholdsvis 64.000, 61.700 og 52.900 dollar dagen.

Så langt i år har Frontline tjente 538 millioner dollar og betalt ut rundt 410 millioner dollar i utbytte. På børsen har aksjen gått som en kule og er opp rundt 90 prosent siden årsskiftet. Siden aksjen bunnet ut på 50 kroner vinteren 2021 er oppgangen på formidable 350 prosent. På børsen prises Frontline nå til rett i overkant av 50 milliarder kroner.

Høst og vinter er vanligvis høysesong i tankmarkedet og etter en relativt trang start på årets høysesong er VLCC-ratene nå oppe i rundt 65.000 dollar dagen. I første kvartal i år var VLCC-ratene oppe i over 100.000 dollar dagen og analytikerne tror at det er gode muligheter for at vintermarkedet vil bli minst like sterkt i 2024. Historisk sett er forventet flåtevekst den viktigste indikatoren for utsiktene i tank og en nærmest ikke-eksisterende ordrebok gir ifølge analytikerne svært gode utsikter for et solid tankmarked i flere år fremover.

Punktum i eierstrid

I begynnelsen av oktober ble de endelig satt punktum i den langvarige striden mellom John Fredriksen og Saverys-familien i eiersrtiden i det belgiske tankrederiet Euronav. Opprinnelig ville Fredriksen slå sammen Frontline og Euronav, men Saverys-familien motsatte seg Fredriksens og Frontlines fusjonsplaner. I stedet endte 24 moderne Euronav-skip opp hos Frontline. Overtagelsen av de 24 VLCC-ene med en gjennomsnittsalder på 5,3 år økte Frontlines tankflåte fra 65 til 89 skip. Målt i dødvekttonn gjorde utvidelsen Frontline til det største rendyrkede børsnoterte tankrederiet i verden.

Frontline

 

(Mill. dollar)3.kv./233.kv/2022
Driftsinntekter377,5384,1
Driftsresultat114,8112,4
Resultat før skatt107,7156,4
Resultat etter skatt107,7156,2