– Dette vil styrke tørrbulk og tank

Omveien rundt Afrika er ifølge Klaveness-sjefen nøytralt for deres inntjening, men for tørrbulk og tank vil effekten være positiv.

Publisert 18. jan. 2024
Article lead
+ mer
lead
TAR OMVEIEN: Klaveness Combination Carriers, ledet av Engebret Dahm. Foto: FaTV
TAR OMVEIEN: Klaveness Combination Carriers, ledet av Engebret Dahm. Foto: FaTV

KCC

Den eskalerende uroen i Rødehavet tvinger flere og flere rederier til å ta omveien rundt Afrika istedenfor å gå gjennom Suezkanalen, deriblant Klaveness Combination Carriers.

– Allerede før jul sa vi klart fra til våre kunder at vi kommer ikke til å gå gjennom Rødehavet før situasjonen forbedrer seg, og siden har det eskalert ytterligere, sa konsernsjef Engebret Dahm i Børsmorgen torsdag.

Omveien rundt Afrika øker antall seilingsdager for Klaveness-skipene med 40 prosent, men ifølge Dahm er inntjeningseffekten av dette nøytral.

– Hvis markedet styrker seg, vil inntjeningen øke litt. Men alt annet like vil du bli justert for et høyere antall dager og mer fuel. Da skal det måtte være nøytralt hvis markedet er flatt. Ellers tyder alt på at dette vil styrke tørrbulk og tank grunnet høyere tonnmil-etterspørsel, fortsatte han.

Shipping

Informasjon om bruk av AI