<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pumper ut utbytte

Höegh Autoliners åpner utbyttekranen og betaler ut voldsomme 360 millioner dollar til eierne. På børsen går aksjen som en kule.

    Publisert 8. feb. 2024 kl. 12.59
    Oppdatert 12. feb. 2024 klokken 17.38
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 376 ord
    GIGANTUTBYTTE: – Når flåtefornyelsen nå er fullfinansiert og balansen er historisk sterk er det naturlig å betale ut overskuddsdlikviditeten til aksjonærene, sier konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners. Foto: Thomas Bjørnflaten

     

    – Vi betaler ut overskuddslikviditeten som er skapt gjennom fjoråret og har endret vår utbyttepolicy til nå å betale ut 100 prosent av netto kontantstrøm hvert kvartal, sier konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners.

    Ifølge Enger har bilskipsrederiet hatt tre viktige mål etter børsnoteringen i 2021. Mål nummer én var å gjennomføre en omfattende flåtefornyelse og mål nummer to var å styrke egenkapitalen og få etablert en robust og langsiktig finansiering.

    – Når flåtefornyelsen nå er fullfinansiert og balansen er historisk sterk er det naturlig å betale ut overskuddslikviditeten til aksjonærene.

    Opptur på børsen

    Og det er ingen tvil om at utbytteutbetalingen på hele 360 millioner dollar fikk en svært god mottakelse i aksjemarkedet. Rundt lunsjtider torsdag var aksjen opp 14,5 prosent til 121 kroner og siden Höegh Autoliners gikk på børs i november i 2021 har aksjen steget med i overkant av 320 prosent.

    – Kursoppgangen må vel være et tegn på at markedet verdsetter at vi har et svært godt industriell utviklingsprogram, en sterk balanse og at vi demonstrerer en vilje til å betale ut overskuddslikviditeten til aksjonærene, sier Enger.

    Torsdag la rederiet frem meget sterke resultater for 4. kvartal 2023. Overskuddet i tremånedersperioden oktober–desember var på hele 197,4 millioner dollar.

    – Hovedårsaken til det svært gode resultatet er at vi har kommet langt i arbeidet med å fornye kontrakter på høyere rater og med lengre varighet. Vi har i tillegg hatt fulle skip, litt mer effektive reiser og økende rater som i sum skaper et rekordresultat, sier Andreas Enger.

    Höegh Jacksonville Höegh Autoliners

    Utfordrende i Rødehavet

    Konsernsjefen i Höegh Autoliners forventer et fortsatt sterkt bilskipsmarked, men påpeker at situasjonen i Rødehavet gjør reisene lengre og dermed spiser en del av kapasiteten både for Höegh og resten av bilskipsindustrien.

    – Vi har imidlertid mange utløpende kontrakter, som ble inngått på lave rater for flere år siden, og fornyelsen av disse forventes å gi positiv utvikling på ratesiden, sier han.

    Höegh Autoliners

     
    (Mill. USD)4. kv./234. kv./22
    Driftsinntekter381,9356,3
    Driftsresultat199,0115,8
    Resultat før skatt194,6119,9
    Resultat etter skatt197,4117,9