<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Knallrøde capesizerater – ned 40 prosent på én måned

Tirsdag faller capesizeratene ytterligere ni prosent, og er dermed ned 40 prosent i løpet av den siste måneden.

    Publisert 2. apr. 2024 kl. 14.24
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 211 ord
    LAVERE RATER: Baltic Dry-indeksen faller 5,9 prosent. Foto: Japan Marine United

    Tirsdag faller capesizeratene 9,2 prosent til 19.900 dollar, ifølge tall fra Clarksons. I løpet av den siste uken har dermed capesizeratene falt 19,2 prosent mens de er ned 39,8 prosent i løpet av den siste måneden.

    Trenden fortsetter

    «Den nedadgående trenden i capesizemarkedet fortsetter. Selv om fraktmarkedet har korrigert seg ganske kraftig, er det vanskelig å forklare det med forsendelsene. Totale jernmalmforsendelser nådde årets høyeste nivå sist uke, hvor brasilianske forsendelser hentet seg inn og australske forsendelser nådde årsbeste», skriver Clarksons i en ny rapport.

    Analytikerne mener en mulig forklaring på svakheten kan være det økte antallet Valemax-skip som har ankommet Brasil de siste to ukene, noe som reduserer etterspørselen etter capesizeskip i regionen.

    På Oslo Børs stiger Golden Ocean 1,7 prosent, 2020 Bulkers er opp 1,9 prosent, Belships stiger 1,2 prosent mens Jinhui Shipping er ned 1,0 prosent.

    Baltic Dry ned 5,9 prosent

    Baltic Dry-indeksen, som viser inntjeningsnivået for frakt av tørrlast som kull, korn og jernmalm, faller 5,9 prosent til 1.714 poeng. Indeksen, som utarbeides av London-baserte Baltic Exchange, var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng, mens all-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng. Baltic Dry-indeksen betraktes som en indikator for global økonomisk aktivitet, da den reflekterer etterspørselen etter frakt av råvarer.