SFL Corporation har inngått nye 5-årige charteravtaler for fire containerskip med 8.500 TEU lastekapasitet, går det frem av en børsmelding mandag.
Avtalene vil øke selskapets ordrebok for faste kontrakter med rundt 240 millioner dollar, noe som tilsvarer drøyt 2,5 milliarder kroner.
Skipene som er utstyrt med drivstoffeffektive elektroniske motorer har vært på avtaler med A.P. Møller-Maersk siden de kom fra verftet som nybygg i 2014/15, og de nåværende avtalene ville ha løpt ut i 2025.
Oppgraderer for 200 millioner
I forbindelse med avtaleforlengelsen vil SFL investere i skipene, deriblant i en økning av lastekapasiteten til 9.500 TEU. Selskapet vil også sørge for nye energieffektiviseringstiltak, og oppgraderingen vil summere seg til rundt 20 millioner dollar samlet for alle skipene.
– De nye avtalene viser fordelen av en kundefokusert tilnærming, der vi i nært samarbeid med Maersk har analysert hvordan vi kan optimalisere skipenes operasjonelle ytelse og redusere utslipp. Dette gagner både vår kunde og oss, samtidig som vi vil ha mer attraktive skip når avtalene løper ut i 2030. Med våre oppkjøp og forlengelser kunngjort hittil i år, har vi lagt omtrent 2 milliarder dollar til ordreboken, sier SFL-sjef Ole B. Hjertaker i en kommentar.
– Nok en positiv hendelse
Arctic Securities-analytikerne Alexander Jost og Kristoffer Barth Skeie skriver i en oppdatering at de nye avtalene tilsvarer en dagrate på rundt 33.000 dollar. Dette er ned fra dagens nivåer på rundt 35.000 dollar, men godt over meglerhusets 2025/26-estimater på 22.000 dollar dagen.
«Med andre ord er dette nok en positiv hendelse for SFLs container-eksponering», skriver de to.
«SFL har nå fornyet det meste av container-eksponeringen som har vært til fornyelse, til høyere rater og lengre varighet enn både vi og markedet ventet», heter det videre.
Utbytte i 81 kvartaler på rad
SFL Corporation går som en klokke, og tjente i første kvartal 45 millioner dollar – eller 36 cent pr. aksje. Det var opp 45 prosent fra samme periode i fjor, og utbyttet ble økt til 27 cent pr. aksje – det 81. kvartalet på rad med utbytte.
Hjertaker karakteriserte i kvartalsrapporten utsiktene til videre økning av resultater og utbytte som «helt klart til stede», med flere nybygg som leveres de neste kvartalene.
Forretningsmodellen har endret seg betydelig siden oppstarten for 20 år siden, da kjernevirksomheten gikk ut på å eie råoljetankskip som ble leid ut til Frontline. Ifølge toppsjefen er fokuset nå på lange timecharter-kontrakter.
Ved siden av Maersk har selskapet bygget opp viktige relasjoner mot store og logistikkfokuserte kunder som Hapag-Lloyd og Volkswagen.
SFL er børsnotert i New York. John Fredriksens Hemen Holding er største eier med rundt 20 prosent.