Skipsreder Hans Peter Jebsen har solgt seg ut av tank- og sementfrakt og utvider i stedet i tørrlast, der flåten nå er i ferd med å komme opp i syv kamsarmax bulkcarriere.
I sommer overtok familiekontrollerte Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi i Bergen den 2023-bygde 82.000-tonneren «Ken Oldendorff» fra det tyske rederiet Oldendorff Carriers.
Skipet seiler nå i Jebsens Bulk Transportation Group (BTG) under navnet «BTG Misti», som fra før av teller fire tilsvarende skip bygget i perioden 2015–2021.
Ifølge skipsmeglere har Jebsen nå kjøpt ytterligere to nye kinesisk-bygde kamsarmax-ere fra Oldendorff; «Kamilla Oldendorff» og «Klarissa Oldendorff».
De ble levert fra Hantong-verftet henholdsvis i år og i fjor. Prisen er rapportert til cirka 40 millioner dollar pr. stykk.
Rederisjef Ørjan Lunde har ikke besvart Finansavisens henvendelser om flåteutvidelsen.
Store utbytter
I fjor fikk Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi et resultat før skatt på 47,8 millioner dollar takket være det sterke markedet i produkttank med rater på rundt 40.000 dollar pr. skip pr. dag.
Ni av selskapets ti LR2-produkttankskip er imidlertid solgt til det danske rederiet Torm for 452 millioner dollar. Britiske Hayfin Capital Management var 50 prosents medeier i denne flåten etter å ha kjøpt seg inn i Jebsen-skipene for tre år siden.
I kjølvannet av salget til Torm ble det besluttet et utbytte 84 millioner dollar. I 2022 var utbyttet 65 millioner dollar.
Ved årsskiftet var den bokførte egenkapitalen i Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi 150 millioner dollar, mens gjelden beløp seg til 90 millioner dollar.
Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi eies av Hans Peter Jebsen, datteren Alexandra Ford Jebsen og sønnen Daniel Ford Jebsen gjennom Kristian Gerhard Jebsen Group Ltd.