Ferske tall fra Norges Rederiforbund viser at ordreboken som norske rederier nå sitter med teller 144 skip. Det er en vekst på hele 93 fartøyer siden januar 2022, og en økning på 29 fartøy siden starten av året.
Kina er stadig største byggeland både målt i antall skip, tonnasje og verdi og skal levere 64 av de 144 fartøyene. Sør-Korea ligger på andreplass med 27 skip..
Målt i dødvekttonn bygges over 90 prosent av ordreboken i disse to landene. 15 fartøyer er bestilt i India og ni på norske verft.
Regnet etter samlet verdi står Haugesund-rederen Trygve Seglem gjennom sitt selskap Knutsen OAS Shipping for den største delen av kontraktsmassen med en serie bestillinger av store LNG-tankere.
Knutsen OAS kontraherte 27 LNG-skip fra 2020 til 2023. Før sommerferien besto rederiets investeringsprogram av 15 LNG-nybygg.
«Vi var blant dem som bestilte mest i verden før verftsprisene steg med mer enn 30 prosent. Dette vil – sammen med den betydelige kontraktsreserven i form av inngåtte fraktkontrakter – gi oss en god posisjon fremover», sa rederiets finansdirektør Geir Tore Henriksen til Finansavisen i juni.
Mange nye bilskip
Kontraheringsiveren er størst i tørrlast-segmentet dersom man legger antall skip til grunn. Halvparten av nybyggene er tørrlastskip, 30 er gasstankere - spesialskip for frakt av flytende petroleumsgasser eller flytende naturgass - og 16 er tankskip. 26 nybygg er klassifisert som offshore serviceskip.
I tallene inngår de store nybyggingsprogrammene som bilskipsrederiene Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners har inngått avtaler om med kinesiske verft.
Til nå har disse rederiene bestilt 12 nybygg hver.
På selskapets kapitalmarkedsdag i forrige uke opplyste Wallenius Wilhelmsen at selskapet har besluttet å utvide kapasiteten fra 9.300 til 11.700 personbiler på fire av sine 12 nybygg. De fire blir de største bilskipene i verden.
Pluss Fredriksen
Tallene som Rederiforbundet offentliggjør inkluderer ikke ordreboken skipsreder John Fredriksen har gjennom sitt private selskap Seatankers.
I forbindelse med Fredriksens 80-årsdag i mai skrev Finansavisen at han privat sitter med tidenes største ordrebok på inntil 37 skip til en verdi av rundt 33 milliarder kroner.
Dette er kontrakter og opsjoner han har inngått i regi av hans private system i Seatankers Management og kommer i tillegg til byggeprogrammet i de børsnoterte selskapene i Fredriksen-gruppen.
Fredriksens bestillinger inkludert noen få opsjoner gjelder opptil 22 tankskip, 10 bulkcarriere, 6 subseaskip pluss verdens største boligskip etter at han nylig sikret seg ytterligere to opsjoner på nye subseaskip.
I tillegg har Stolt-Nielsen bestilt seks store kjemikalietankskip med opsjon på seks søsterskip. Hvis rederidelen av gruppen, Stolt Tankers, velger å benytte seg av denne retten kan totalinvesteringen overstige 7,5 milliarder kroner.
Kraftig økning
Sommeren 2021 besto utenriksrederienes ordrebok bare av 40 skip til en samlet verdi på i underkant av 40 milliarder kroner. Til sammenligning var det i 2008 bestilt nærmere 400 nye skip for levering til norske rederibedrifter på verft i Norge og utlandet.
I løpet av første halvår i år ble det levert 11 nybygg til utenriksflåten. Samtidig ble ett skip sendt til resirkulering.
Utenriksflåten omfatter nå totalt 1.573 skip. Det er 12 færre enn ved starten av året. 731 skip er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS, noe som er en liten nedgang fra januar.