Goldman Sachs ute med en fersk oppdatering på tankmarkedet. Mot 2026 forventer meglerhuset en nedgang i ratene for oljetankere.
«Vi ser betydelig nedside dersom de nåværende omdirigeringene av tankere (Russland og Rødehavet) reverseres, da dette vil redusere den uorganiske etterspørselen etter tankere (som er drevet av lengre reiser snarere enn høyere eksportvolumer)», heter det i oppdateringen.
Et slikt scenario vil ifølge Goldman Sachs føre til et ratefall på 30 prosent innen 2026.
Flåtevekst
Nybygg av oljetankere estimeres å vokse med henholdsvis 2,3 og 3,7 prosent fra dagens nivåer mot 2025 og 2026. Veksten for clean tankers er på 6 prosent årlig, og dirty tankers er 2,5 prosent pr. år.
Tatt høyde for skroting og «skyggeflåten» anslår meglerhuset en netto flåtevekst på 1,3 prosent og 2,3 prosent for 2025 og 2026.
På etterspørselssiden ser teamet 0,9 prosent årlig vekst i 2025 og 2026, drevet av Amerika og Asia.