<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tankratene stiger kraftig

VLCC-ratene stiger videre i kjølvannet av russiske sanksjoner. 

Publisert 15. jan.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
OPPGANG: Oljetankeren «Aquitaine». Foto: Euronav

Ratene i tankmarkedet fortsetter å stige etter de nye sanksjonene mot Russland, melder Reuters.

Tirsdag bestilte Shell tre VLCC-er, med kapasitet på 2 millioner fat olje. Raffineriet Shenghong Petrochemical bestilte også to VLCC-er. Begge ordrene var på ruten Midtøsten til Asia, og begge til rate 70 worldscalepoeng.

Det er 18,0 prosent høyere enn ved forrige oppdatering, melder Fearnleys, gjengitt av TDN Direkt. På mandag var raten på samme rute og størrelse opp 21,1 prosent. Det tilsvarer TCE-rater på 49.615 dollar tirsdag, opp fra 37.822 dollar mandag.

I 10-tiden er Frontline opp 1,9 prosent til 210,50 kroner, noe som gir en oppgang på 34,5 prosent så langt i år. Okeanis Eco Tankers er uendret på 282,00 kroner onsdag, men er opp 22,1 prosent hittil i år.

Over hele linjen

Skipsmeglerne Reuters har snakket med hevder en reise fra Midtøsten til Kina kostet tirsdag 4,1 millioner dollar, tilsvarende 46,58 millioner kroner.

Raten for VLCC-er fra Midtøsten til Singapore steg med 10.45 worldscalepoeng (ws) til 71.80, mens raten for Vest-Afrika til Kina økte med 9.23 ws til 70.67, ifølge skipsmegleren.

Frakt av råolje fra USAs Gulf til Kina koster nå 8,715 millioner dollar pr. tur, opp 1,895 millioner dollar fra tirsdag.

Shipping

Informasjon om bruk av AI