<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Containerfarten rammes hardest

Container-shipping blir ifølge DNB Markets den store taperen når USA innfører toll på varer som importeres. Men også bulkrederiene er utsatt når Kina svarer med toll på kull.

Publisert 4. feb.
Oppdatert 4. feb.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
TRUMP-TOLL GIR NEGATIVE KONSEKVENSER FOR SHIPPING: Lederen for DNB Markets shippinganalyseteam, Jørgen Lian. Foto: Iván Kverme

– Container-rederiene ser ut til å være de mest åpenbare taperne på USAs eskalerende tollsatser, skriver shippingteamet i meglerhuset DNB Markets i en fersk oppdatering.

Betydningen av USA som sluttmarked og det potensielle tapet av forbrukeretterspørsel fører til at analytikerne Jørgen Lian, Jostein Aschjem og Johannes Steinsbø Fylkesnes vurderer containerskipsmarkedet som svært utsatt for generelle tariffer fra USA. Dette gjelder spesielt toll rettet mot Kina og containerstrømmer i Stillehavet.

– Vi så et fall i etterspørselen etter containerfrakt i kjølvannet av forrige handelskrig, skriver meglerhuset, som påpeker at nord-amerikansk import utgjør 16 prosent av den globale containerhandelen.

Eskalerende proteksjonisme vil dessuten sannsynligvis begrense global økonomisk vekst – som er avgjørende for vekst i handelen.

– Dyp og mørk dal

MPC Container Ships er det eneste container-rederiet som er børsnotert i Oslo. Men i motsetning til de store linjeoperatørene har MPC Container Ships spesialisert seg på å leie ut såkalte feeder-skip på lange kontrakter og har liten eksponering mot spotmarkedet. Midt på dagen tirsdag var aksjen marginalt opp.

– Vi mener uansett at container-segmentet er på vei inn i en dyp og mørk dal, så vi priser inn liten verdi utover den nærstående kontantstrømmen fra eksisterende kontrakter. En klam hånd fra tollbarrierer vil bare fremskynde denne nedturen, sier Lian.

Også bilskipsfarten vil ifølge DNB Markets bli rammet, særlig dersom amerikanske tariffer potensielt også rettes mot Japan og Sør-Korea.

En slik utvikling vil bety et fall på rundt 10 prosent i fraktetterspørselen, mener meglerhusets shippingteam.

Både Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners er store aktører i denne shippingnisjen.

For tankflåten kan derimot handelsbarrierer etter DNB Markets' vurdering føre til en gunstig omstilling. Tollsatsene som er varslet pålagt Canada og Mexico kan føre til at USA isteden øker sin import fra oljeprodusenter som ligger lenger unna. Og flere ekstra tonnmil betyr mer transportarbeid for tankflåten.

Kull-toll negativt

– Vi har ikke gjort en tallfesting på utfallsrommet for aksjene spesifikt. Men tirsdag fikk vi vite at Kina legger toll på amerikansk kull, LNG og råolje, i tillegg til noen typer større biler, sier Jørgen Lian til Finansavisen.

– For LNG og oljefrakt har dette mindre å si, da viktigheten av amerikansk eksport er relativt begrenset for Kina i disse segmentene og volumene i alle fall i første omgang vil finne andre havner uten nevneverdig påvirkning på flåtebalansen.

Derimot er kinesisk toll på amerikansk kull potensielt virkningsfullt – Kina har andre kilder å spille på, mens amerikanerne da har en betydelig kjøper mindre å selge til, påpeker Lian.

Gitt fordelaktige handelsruter for kull fra USA til Kina vil dette slå negativt ut og fortsette å veie tungt på et allerede svakt fraktmarked i tørrlast på tvers av alle skipstyper.

– For tørrlast er den potensielle gulroten en handelsavtale hvor Kina påtar seg store volumer av amerikansk kull og korn i fremtiden – noe i retning av det som lå på bordet sist gang, men det ligger nok litt frem i tid, sier analytikeren.