– En drømmedeal
John Fredriksen sa nei til BW LPG for fire år siden. Nå selger han etter tidenes opptur. – Bare å ta av seg hatten, sier Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.
Avance Gas melder om et resultat etter skatt på 210,2 millioner dollar etter at de 12 siste skipene i flåten ble levert til BW LPG 31. desember, viser rapporten fra rederiet som nå er under avvikling. Til tross for nedturen i fraktmarkedet er dette det tredje beste kvartalsresultatet for Avance Gas noensinne
For 2024 som helhet kom resultatet før skatt inn på 443 millioner dollar etter salget av hele flåten på 16 skip. Eksklusive gevinsten fra dette salget kom resultatet inn på 125 millioner dollar.
2024 er soleklart det beste året for Avance Gas. Bunnlinjen er dratt opp som følge av salget av VLGC flåten, men selv om vi skulle se bort i fra gevinster fra flåtesalget er faktisk 2024 det tredje beste året vårt driftsmessig med 125 millioner dollar fra driften, sier adm. direktør Øystein Kalleklev i Avance Gas
Returnerer alt så fort som mulig
Som nevnt i rapporten for tredje kvartal planlegger rederiet etter salget av VLGC-flåten til BW LPG og salget av MGC-nybyggene (medium-sized gas carriers) til Exmar ingen nye investeringer. Avance Gas har derfor initiert en avviklingsprosess for å returnere all kapital til aksjonærene så raskt som mulig, og i løpet av andre kvartal 2025..
Likvidasjonsprosessen forventes å starte i andre kvartal, etter at alle gjenværende midler er tilbakebetalt til aksjonærene.
– Vi betaler ut både BW LPG-aksjene og cash slik at for finansåret 2024 erklærer vi cirka en milliarder dollar i utbytte. Et siste utbytte kommer i april/mai før vi slukker lyset og takker for reisen, sier Kalleklev.
Planen for pengedrysset til eierne
Hver Avance Gas-aksjonær vil motta én BW LPG-aksje for hver fjerde Avance Gas-aksje. Gitt oppgangen for BW LPG-aksjen siden nyttår, er denne godtgjørelsen verdsatt til rundt 250 millioner dollar, eller tilsvarende rundt 3,25 dollar pr. aksje.
I tillegg har styret erklært et kontantutbytte på 2,00 dollar pr. aksje, tilsvarende 153 millioner dollar. Videre, når refusjonsgarantiene er utstedt og tilbakebetalingen av innskuddene på MGC-skipene er mottatt, vil styret utbetale et ekstraordinært utbytte på 0,75 dollar pr. aksje.
Når de resterende 34,2 millioner dollarene kommer fra Exmar – etter planen i april, planlegger Avance Gas å utbetale et utbytte bestående av dette beløpet sammen med rederiets gjenværende kontantbeholdning. Dette beløpet estimeres til 56 millioner dollar, eller rundt 0,70 dollar pr. aksje.
Milliarder til John Fredriksen
Den største mottakeren av utbytter når Avance Gas avvikles er naturligvis John Fredriksen.
Finansavisen skrev før jul at betydelige utbytter sørget for jevnlige påfyll av kontanter i Fredriksens private system under toppselskapet Greenwich Holdings i fjor, og Avance Gas var den største bidragsyteren med vel 5 milliarder kroner.
Av utbyttene som venter fremover vil tre fjerdedeler tilfalle Fredriksen.
Halvparten av dette er aksjer i BW LPG. Fredriksen vil etter Finansavisens beregninger motta nær 15 millioner aksjer i BW LPG. Det gir ham en eierandel i rederiet, der Sohmen-Pao-familien er største eier, på like under 10 prosent.
Vintermarkedet kom aldri
Den forventede sterke vintermarkedet materialiserte seg altså aldri for Avance Gas i rederiets siste operative kvartal, og gjennomsnittlig TCE-inntjening for strekningen USA/den arabiske gulf på medio/lavt 30.000-tall i dollar pr. dag var den svakeste siden fjerde kvartal 2018.
«De lave ratene ble negativt påvirket av flaskehalser ved amerikanske terminaler. Terminalavgiftene i USA ble dermed høye, og terminaleierne sikret seg en stor andel av prisarbitrasjen for propan mellom USA og Asia. Det svake markedet ble også påvirket av at det var flere tilgjengelige skip enn muligheter for last», heter det i rapporten.
VLGC-ene i Avance Gas-flåten seilte i gjennomsnitt inn 28.200 dollar dagen i fjerde kvartal 2024, og dermed falt inntjeningen fra 38.700 dollar dagen i kvartalet før. Rederiet noterte i kvartalet 740 seilingsdager (av 1.104 tilgjengelige), slik at 67 prosent av flåten var booket. Dette var ned fra 1.090 seilingsdager i kvartalet før.
Som en del av avviklingsprosessen har styret terminert kontraktene med toppsjef Kalleklev og hans drifts- og finansdirektører. Disse vil være tilgjengelig for selskapet frem til utgangen av første halvår 2025.
Avance Gas
(Mill. USD) | 4. kv./24 | 4. kv./23 |
Driftsinntekter | 44,8 | 111,2 |
Driftsresultat | 301,6 | 66,6 |
Resultat før skatt | 210,3 | 61,6 |
Resultat etter skatt | 210,2 | 61,6 |