Hastesender biler til USA
Bilprodusenter frakter biler til USA i høyt tempo for å unngå Trumps nye tollavgifter. Økt etterspørsel presser kapasiteten til bilfraktrederiene.
Wallenius Wilhelmsen har inngått en 10-årig kontraktsforlengelse med en etablert bilprodusent (OEM – original equipment manufacturer), går det frem av en børsmelding mandag.
Kontrakten estimeres å generere to milliarder dollar i samlede bruttoinntekter fra oppstart i april 2027, altså rundt 21 milliarder norske kroner målt i dagens valutakurser.
– Kontrakten har et solid, landbasert omfang, og er en av våre største, sier John Felitto, konserndirektør og driftsdirektør (COO) for logistikktjenester i Wallenius Wilhelmsen, i en kommentar.
Tror Nissan er motpart
Avtalen omfatter et bredt spekter av tjenester, inkludert mottak, sluttkontroll, installasjon av tilbehør, håndtering av leveranser, distribusjon og lagring av kjøretøy, samt innsikt i den digitale forsyningskjeden.
– Gitt omfanget av kontrakten kan det godt tenkes at Nissan er motparten, ettersom det er selskapets største logistikkunde. Men dette er en forlengelse av en eksisterende kontrakt, som ikke vil ha noen voldsomme implikasjoner for estimatene, sier analytiker Kristoffer Barth Skeie i Arctic Securities til Finansavisen.
Wallenius Wilhelmsen skriver i mandagens børsmelding at «begge parter har som ambisjon å videreutvikle samarbeidet i årene som kommer», det vil først og fremst si til også å omfatte sjøtransport.
– Skal man dra noe positivt ut av dette, er det hva rederiet sier om at det på sikt har et mål om å ta en andel av frakten. Men for en kontrakt som starter opp i april 2027 er dette noen år frem, fortsetter analytikeren.
– Ikke den høyeste marginen
Ifølge konserndirektør Felitto omfatter videreutviklingen av samarbeidet med kontraktsmotparten også en effektivisering av prosesser som sikrer fremtidig drift.
– Lange flerproduktkontrakter gagner både våre kunder og oss, da de sikrer sømløs integrasjon, fleksibilitet for begge parter og rom for innovativt samarbeid som styrker digitale verdikjedeløsninger, sier han.
På spørsmål om marginene i kontrakten, viser Arctic-analytiker Barth Skeie til Wallenius Wilhelmsens siste presentasjon.
– Dette er en såkalt «auto»-kontrakt som betyr omtrent 15 prosent margin på EBITDA-nivå. Sammenlignet med andre delsegmenter innen logistikk er ikke dette den høyeste marginen, mot eksempelvis 33 prosent for terminaler, sier han.
– Lite å si for estimater
«Auto» er det største delsegmentet innen rederiets logistikkvirksomhet, og omfatter tjenester for behandling av lette kjøretøy til bilprodusenter over hele verden – med med den største konsentrasjonen i Nord-Amerika.
Av samlede logistikkinntekter på 1.205 millioner dollar i 2024 utgjorde «Auto» 566 millioner dollar, hvorav et EBITDA-resultat på 82 millioner dollar .
Ifølge Arctic-analytikeren vil mandagens annonserte kontrakt ha lite å si for estimater og kursmål. Selv har han en kjøpsanbefaling på aksjen, med kursmål 153 kroner.
– Det positive er at rederiet sikter mot å ta en andel av frakten, og kontrakten viser at store motparter fortsatt er villige til å inngå lange kontrakter – selv med alt av støy tilknyttet handelskrig og tollsatser. Markedet har liten tiltro til backlog og estimater grunnet handelskrig, men selskapet handler til 3 ganger inntjening i 2025 og 2026 på våre tall. For et stort logistikkselskap mener vi det er for billig, sier Barth Skeie.
Markedet reagerer positivt på kontraktsforlengelsen, og sender Wallenius Wilhelmsen opp nesten 4 prosent til 96,35 kroner på Oslo Børs i 11.30-tiden mandag. Analytikeren ser dermed ytterligere 59 prosent oppside.