Ocean Yield: Øker i tank

Nye og forlengede leieavtaler med Nordic American Tankers øker kontraktsreserven til Ocean Yield med 260 millioner dollar.

Publisert 15. mai | Oppdatert 15. mai
Article lead
+ mer
lead
OCEAN YIELD EIER, NORDIC AMERICAN LEIER: Suezmax-tankeren «Diamondway» som nylig ble kjøpt fra Eastern Pacific Shipping i Singapore for 66 millioner dollar. Foto: ShipSpotting.com
OCEAN YIELD EIER, NORDIC AMERICAN LEIER: Suezmax-tankeren «Diamondway» som nylig ble kjøpt fra Eastern Pacific Shipping i Singapore for 66 millioner dollar. Foto: ShipSpotting.com

Herbjørn Hanssons tankrederi Nordic American Tankers (NAT) har utvidet finansieringssamarbeidet med det skipseiende selskapet Ocean Yield.

Ifølge Ocean Yield har nye og forlengede avtaler om utleie av suezmax-tankere til rederiet styrket ordrereserven med 260 millioner dollar, tilsvarende 2,7 milliarder kroner.

NAT har utvidet flåten ved å overta søsterskipene «Goldway» og «Diamondway», to 158.000-tonnere som ble levert fra Sungdong-verftet i Sør-Korea i 2016. De har nå skiftet navn til «Nordic Galaxy» og «Nordic Moon». Selger var Idan Ofers Eastern Pacific Shipping i Singapore.

Kontanter og leasing

Kjøpet finansieres ved en kombinasjon av kontanter og leasing med det skipseiende selskapet Ocean Yield som motpart. Det kjøper søsterskipene og leier dem ut på åtteårige bareboat-avtaler til NAT, som har avtale om å overta eierskapet i 2033.

Ifølge Ocean Yield øker avtalen selskapets ebitda-reserve med cirka 90 millioner dollar, som tilsvarer 15.600 dollar pr. skip pr. dag.

En leasingavtale som omfatter tre andre NAT-skip er forlenget fra 2028 til 2033, noe som betyr ytterligere 170 millioner dollar i inntekter på ebitda-basis for det skipseiende selskapet. 

Ifølge Clarksons seiler suezmax-tankere nå inn 40.500 dollar dagen i spotmarkedet, mens snittinntjeningen hittil i år har vært 41.500 dollar pr. dag.

FORNØYD: Adm. direktør Andreas Røde i Ocean Yield. Foto: Privat

– Godt posisjonert

Ved utgangen av første kvartal var Ocean Yields charterreserve 4,1 milliarder dollar med en gjennomsnittlig gjenværende kontraktsvarighet på 10,3 år.

Flåten teller 66 skip, hvorav 18 råolje- og 16 gasstankere samt ti containerskip. Åtte av tankskipene drives av NAT.

Ocean Yield har økt sin investering i LNG-rederiet France LNG Shipping, som eier 12 store gasstankere, fra 34 til 45 prosent. Egenkapitalandelen var ved månedsskiftet mars/april 31,7 prosent og Ocean Yield hadde 201 millioner dollar i likvide midler.

– Med en betydelig ebitda-reserve og god likviditet er vi godt posisjonert for å vokse videre samtidig som vi opprettholder finansiell styrke og stabilitet, sier Ocean Yield-sjefen Andreas Røde.

OCEAN YIELD

(Mill. USD) 1. kv./25 1. kv./24
Driftsinntekter 56,6 63,2
Driftsresultat 45,6 52,8
Resultat før skatt 18,7 23,9
Resultat 18,3 23,2

Shipping

Informasjon om bruk av AI