<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Netflix slår hardere ned på passorddeling – meglerhus roper kjøp

Strømmegigantens nye knep gjør at Jefferies ser stjerner i aksjen.

Publisert 12. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
GJØR ENDRINGER: Mange vil nok vurdere å kjøpe eget abonnement på Netflix, når det blir vanskeligere å dele konto med andre. Foto: AFP

Netflix skal begynne å slå hardere ned på passorddeling blant sine brukere, skriver CNBC.

Det er mange som har spart penger på å dele på abonnementene, men den tid kan dermed være forbi.

Det amerikanske meglerhuset Jefferies anslår at rundt 180 millioner husstander deler pålogging til strømmegiganten. Det er mer sannsynlig at de som har laget brukeren vil forbli abonnent, mens resten må bestemme seg for om de vil tegne abonnement eller ikke.

Endrer anbefaling

Nyheten fører til at Jefferies går fra hold- til kjøpsanbefaling, og skrur opp kursmålet fra 310 til 385 dollar. Det gir en oppside på rundt 17 prosent fra dagens aksjekurs på 327,26 dollar.

«Vi oppgraderer Netflix til kjøp basert på vår tro om en godt utført strategi på annonse-abonnementene, samt endringer i passorddeling, som vil øke inntektene og justert EBITDA godt over Wall Street-estimatene», skriver analytiker Andrew Uerkwitz i et notat.

Netflix stiger forsiktige 1,3 prosent i førhandelen på Nasdaq.

Kan gi omdømmeskader

Jefferies anslår også at annonse-abonnementet vil gi Netflix inntekter på 6-7 milliarder dollar i 2024, noe som samlet sett vil gi inntekter på 40 milliarder dollar det året.

Uerkwitz sier investorer som kjøper Netflix-aksjer nå bør være tålmodige. Analytikeren ser et sterkere siste halvår for strømmegiganten.

Samtidig erkjenner Uerkwitz at annonser og strengere passorddeling vil gå utover Netflix' rykte som forbrukervennlig.

«Omdømmeskader er veldig vanskelig å reversere», sier han ifølge CNBC.