Over 500 annonsører har satt Twitter på pause
Inntektene til Twitter har falt 40 prosent på ett år.

Over 500 annonsører på Twitter har sluttet å bruke penger på markedsføring på plattformen etter at Elon Musk kjøpte opp selskapet i oktober, melder bransjemagasinet The Information onsdag.
Ifølge magasinet var omsetningen til Twitter på tirsdag 17. januar 40 prosent lavere enn på samme dag i fjor.
Reverserte reklameforbud
Etter at Musk kjøpte opp den sosiale medie-plattformen for 44 milliarder dollar i høst, har annonsører rømt plattformen. Mange av annonsørene har blitt skremt vekk av den eksentriske milliardærens oppførsel, enten det er ved at han har sagt opp halvparten av de ansatte i selskapet eller ved å presse igjennom en forhastet verifiseringsfunksjon som resulterte i at svindlere utgir seg for å være selskaper på Twitter.
Nylig reverserte også Twitter forbudet fra 2019 som forbød politisk reklame på plattformen, og selskapet kunngjorde samtidig at de ville lempe på markedsføringsreglene for «saksbasert annonsering» i USA og tilpasse regelverket deres etter TV og andre medier, skriver Reuters.
Sponser annonser
I et forsøk på å få annonsørene tilbake meldte Wall Street Journal før helgen at Twitter vil matche annonsekjøp på opptil 250.000 dollar, altså at annonsørene får like mye reklame gratis som de kjøper for. Vilkåret er at hele kampanjen kjøres før 28. februar, går det frem av e-poster avisen har sett.
Januar-tilbudet kommer måneden etter at Twitter lovet å matche annonsekjøp på 500.000 dollar – uten at dette ser ut til å ha klart å demme opp for inntektsfallet.
Annonsekjøpere opplyser til Wall Street Journal at dette siste tilbudet kan bli brukt til å sponse tweets som sendes i løpet av Super Bowl-uken. Selve finaledagen i det amerikanske NFL-sluttspillet er Twitters mest innbringende dag, og faller i år på søndag 12. februar.