Superelbil får motordur
Konsernsjef Benedetto Vigna har fremhevet lyden som «essensiell» for Ferrari, og legger motordur inn i italienernes første elbil noensinne.

Ferrari vil utstyre sine elektriske superbiler med en særegen motordur skapt av et nytt forsterkersystem, går det ifølge Bloomberg frem en patentsøknad omtalt av analytikere i det fransk-tyske finanskonsernet Oddo BHF.
Patentet dekker en såkalt «reproduksjonskomponent for realiseringen av en lyd som kan forbindes med en elmotor», skriver analytikerne i det uavhengige fransk-tyske finanskonsernet i et notat. Komponenten vil ifølge notatet gjøre luksusbilprodusenten i stand til å forsterke lyd fra en eller flere elektriske motorer før brølet videreføres gjennom bilens bakdel.
– Lyd er essensielt
Produksjonen av Ferraris første elbil noensinne skal etter planen starte i 2025.
Konsernsjef Benedetto Vigna uttalte ifølge nyhetsbyrået på en kapitalmarkedsdag i juni at lyd er noe av det «essensielle som karakteriserer en Ferrari.»
– Hver motor har sin egen «signaturlyd», og jeg forventer det samme for våre elbiler, fortsatte han.
– Ingen innovasjonssinke
Ferraris forskning innenfor elektrifisering støtter Oddos syn om at bilprodusenten vil tilby et «overbevisende og innovativt elbil-produkt når det kommer på markedet i 2025», og analytikerne understreker at italienerne ikke er noen sinker når det kommer til innovasjon.
«En vellykket lydreproduserende teknologi kan til en viss grad kompensere for tapet av motordur», går det ifølge Bloomberg frem av tirsdagens notat.
Oddo-analytikere har en «outperform»-anbefaling på Ferrari, som er omtrent uendret på Milano-børsen tirsdag ettermiddag. Aksjen har steget drøye 11 prosent så langt i år.