<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ukrainas kampflybehov øker F-16-produksjonen

Lockheed Martin øker F-16-produksjonen for å erstatte kampfly som doneres til Ukraina.

Publisert 27. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 331 ord
Article lead
lead
LOCKHEED MARTIN GIRER OPP: Ukraina ønsker F-16 og land som donerer fly til Ukraina ønsker å etterfylle med F-16. FOTO:NTB
LOCKHEED MARTIN GIRER OPP: Ukraina ønsker F-16 og land som donerer fly til Ukraina ønsker å etterfylle med F-16. FOTO:NTB

Den amerikanske flyprodusenten Lockheed Martin øker produksjonen av F-16 kampfly i møte med etterspørselen fra Ukraina, skriver Financial Times.

Opplysningene fra Lockheed Martin ble offentliggjort kort tid etter at vestlige land kom til enighet om å donere F-16 fly til Ukraina.

Ukraina har behov for moderne kampfly som kan operere i fellesoperasjoner med alt det andre moderne og tunge utstyret de snart får tilgang på, inkludert – men ikke begrenset til; Leopard 2 og Challenger 2-stridsvogner, NASAMS og Abrams-stridsvogner.

Rådgiver, Yuri Sak, for Ukrainas forsvarsminister, Oleksii Rezniko, sier ifølge Financial Times at han er optimistisk med tanke på at Ukraina får tilgang på amerikanske F-16 i nærmeste fremtid.

Tredjepartsoverføringer

Det er land som tar sikte på å skifte ut sine F-16 med F-35 multirollefly som er blant de mest aktuelle for å donere F-16 til Ukraina. Norge har nylig faset ut hele sin F-16-flåte, og er i ferd med å innføre F-35. 

32 av de norske F-16-maskinene er solgt til Romania for 388 millioner euro, tilsvarende 4,1 milliarder kroner.

Det som ifølge Defence Express er den fremste årsaken til at Lockheed Martin øker produksjonen av F-16, er muligheten for at enkelte land i Øst-Europa gir bort sine Sovjet-produserte kampfly til Ukraina, og erstatter de med F-16.

Slovakia er et av landene som har signalisert at de er villige til å gi bort sine MIG-29 til Ukraina. 

– Lockheed Martin skal øke produksjonen av F-16 ved fabrikken i Greenville, South Carolina, for å være i stand til å etterfylle alle land som velger å gjøre tredjepartsoverføringer av egne fly for å hjelpe Ukraina, sier Frank St. John, adm. direktør i Lockheed Martin til Defence Express.

F-16 Fighting Falcon fløy for første gang i operativ tjeneste i 1978 og Norge var blant de første nasjonene utenom USA som tok flyet i bruk.

Den første F-16-maskinen ble levert til Norge i 1980.

 I Norge var flyet i operativ tjeneste frem til 2022 og i alt kjøpte Norge 74 F-16 i ulike varianter.