I januar i fjor ble det kjent at Microsoft ville kjøpe spillprodusenten Activision Blizzard i en transaksjon priset til 75 milliarder dollar. Over ett år senere er oppkjøpet ennå ikke godkjent, og onsdag henger det i en tynnere tråd enn noensinne.
Britiske konkurransemyndigheter (CMA) mener nemlig oppkjøpet kan «medføre høyere priser, dårligere utvalg eller mindre innovasjon for britiske spillere», går det frem av en pressemelding som er gjengitt av flere internasjonale medier, deriblant Financial Times.
CMA mener videre at oppkjøpet vil svekke den «viktige konkurransen mellom Xbox og PlayStation» i markedet for spillkonsoller og kvele konkurransen i tidligfasemarkedet for skybasert gaming.
EU og USA etterforsker også
Onsdagens pressemelding er en ny smell for Microsoft, som allerede kjemper mot etterforskning i EU og USA for å få gjennom sitt største oppkjøp noensinne – et oppkjøp som målt i inntekter vil gjøre selskapet til verdens tredje største aktør i gaming-sektoren, bak kinesiske Tencent og japanske Sony.
CMA hevder å ha funnet i sine analyser at Microsoft vil være kommersielt motivert til å gjøre Activision-bestselgeren Call of Duty eksklusiv for Xbox, noe som vil skade konsollprodusenter som Sony. Spillet har i løpet av sin levetid generert 30 milliarder dollar i inntekter for Activision Blizzard.
Microsoft har ifølge Financial Times nå en jobb foran seg med å få CMA til å ombestemme seg før den endelige beslutningen faller i april.