<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Google-sjefens krokodilletårer

Googles tårer over norsk mediemangfold provoserer mer enn det imponerer, skriver Jan Berthrand Danielsen i Adform.

    Publisert 5. mars 2023 kl. 13.31
    Oppdatert 6. mars 2023 klokken 14.32
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 727 ord
    IKKE GENUIN: At Googles norgessjef, Tine Austvoll Jensen, fremstiller Google som personvernets beskytter, finner vi mildt sagt lite troverdig og til dels provoserende, skriver artikkelforfatteren. Foto: Iván Kverme

    Dagens økosystem for digital markedsføring er satt under hardt press, anført av Personvernkommisjonen som ønsker et generelt forbud mot målrettet annonsering. Et forbud som vil gjøre det svært vanskelig å opprettholde et bærekraftig mediemangfold, selv om det vil bidra til å styrke personvernet.

    I dagens overvåkningsøkonomi og -klima bør alle tiltak som styrker den iboende retten til ditt og mitt personvern ønskes velkommen. Men selv om et forbud kan høres fristende, og ikke minst svært enkelt, er det på ingen måter den beste, ei heller det eneste virkemiddelet for å oppnå målet. 

    At målrettet annonsering mot barn er en «no-brainer», er det vanskelig å være uenig i. Samtidig er det verdt å nevne at Google sier én ting og gjør noe annet

    Derfor viktig at bransjeaktører i disse økosystemene også deltar aktivt i debatten, for å få frem alt av synspunkter, nyanser og ikke minst løsninger på bordet før man bestemmer seg for utfallet. Nylig meldte Googles norgessjef, Tine Austvoll Jensen, seg på i debatten, hvor hun først fremstiller Google som personvernets høye beskytter og dernest som bekymret toppleder for levekårene til norske medier. Det finner vi mildt sagt lite troverdig og til dels provoserende.

    Jan Berthrand Danielsen, norgessjef i Adform Foto: Adform

    Holdningen om at målrettet annonsering mot barn er en «no-brainer», er det vanskelig å være uenig i. Samtidig er det verdt å nevne at Google sier én ting og gjør noe annet. Svenske Resume avdekket for eksempel nå nylig at blant de mest populære YouTube-kanalene rettet mot barn, som ligger utenfor YouTube Kids, ble barna oversvømmet av annonser for kredittkort, snus og pengespill.

    Personvernforordningen GDPR stiller krav til at den enkelte behandlingsansvarlige har innebygd personvern. Tilnærmingen er kjent som «privacy by design», og innebærer at personvernet er integrert inn i selve produktutviklingen. Google skryter av å være en av verdens største bidragsytere til dette feltet. Det er i og for seg sant, men hvor frivillig og proaktivt det er fra Google sin side, kan man jo spørre seg om, for det er viktig å påpeke forskjellen på «privacy by design» og «privacy by demand».

    Det kan også være greit å huske på at Google er den plattformgiganten som har mottatt flest bøter av EU for brudd på personvernet

    «Privacy by design», betyr heller ikke nødvendigvis at produktene man har utviklet oppfyller kravene til personvern. Verktøy for å velge bort målrettede annonser, sletting av data og dataportabilitet som Google bruker som eksempler, er nemlig andre krav til databehandlere som ligger fast i GDPR.

    Realiteten er at Google knapt oppfyller noen av de syv prinsippene som «privacy by design»-rammeverket består av.

    I den anledning kan det også være greit å huske på at Google er den plattformgiganten som har mottatt flest bøter av EU for brudd på personvernet.

    Transparens og verifisering er ikke bare ett av prinsippene bak «privacy by design», det er også essensielle byggeklosser i økosystemet for digital markedsføring

    Det er heller ikke spesielt imponerende eller troverdig at Google hevder å være bekymret på vegne av «redaksjonelle medier som vil slite med å få endene til å møtes», og at innhold skal «gjøres tilgjengelig gjennom et annonsefinansiert, bærekraftig økosystem for nyheter». Spesielt ikke når det kun har gått et par uker siden Google ble saksøkt av det amerikanske justisdepartementet for å monopolisere flere digitale annonseteknologiprodukter.

    Googles troverdighet hva gjelder personvern og ytret bekymring om det digitale økosystemet for markedsføring faller på stengrunn som følge av selskapets fullstendige mangel på transparens og tredjeparts verifisering integrert i plattformene og produktene deres. Transparens og verifisering er ikke bare ett av prinsippene bak «privacy by design», det er også essensielle byggeklosser i økosystemet for digital markedsføring.

    Det er ikke vanskelig å være enig med Google om at et generelt forbud mot all målrettet reklame er for strengt. Men skal vi som bransje gjøre oss fortjent til den tilliten som kreves for å unngå et slikt forbud, er åpenhet og transparens et avgjørende utgangspunkt. Ved å ta et proaktivt og strategisk valg om at hele økosystemet skal følge «privacy by design»-prinsippene beviser vi at vi ikke bare er flinke til å bruke de riktige ordene, men også utføre de riktige handlingene.