<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Avtaler strømmer inn – det er ikke tilfeldig

Hyundai varsler batterifabrikk i USA og Netflix satser milliarder av dollar i Sør-Korea, samtidig som president Yoon Suk Yeol er i Washington.

    Publisert 25. apr. 2023 kl. 12.02
    Oppdatert 25. apr. 2023 klokken 13.11
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 390 ord
    STRØMMER INN: Sør-Koreas president Yoon Suk-Yeol møtte Netflix-sjef Ted Sarandos i Washington mandag. Foto: NTB

    Hyundai la tirsdag frem et resultat etter skatt på 3.300 milliarder won (2,5 milliarder dollar) for første kvartal, opp fra 1.600 milliarder won i samme periode i fjor og langt over Refinitiv-konsensus på 2.300 milliarder won.

    Den sør-koreanske bilprodusenten forklarer oppsvinget med avtakende halvledermangel og en stadig sterk etterspørsel etter høymarginbiler som SUV-en Tucson. 

    Bygger batterifabrikker

    Samtidig bekreftet Hyundai og SK Innovation-eide SK On sluttføringen av et joint venture (JV) som vil bygge en batterifabrikk i delstaten Georgia for 5 milliarder dollar. Produksjonsstart er planlagt til andre halvår 2025 med 35 GWh årlig kapasitet, nok til å støtte produksjon av 300.000 elbiler. 

    Hyundai-aksjen steg nesten 5 prosent på Seoul-børsen tirsdag.

    Tirsdag annonserte dessuten General Motors og Samsung SDI, slik Reuters meldte tidligere, byggingen av en batterifabrikk i USA for 3 milliarder dollar. Beliggenheten er ikke bestemt, men planen er å starte produksjon i 2026 – med 30 GWh i årlig kapasitet.

    General Motors melder tirsdag også om et resultat etter skatt på 2,4 milliarder dollar i første kvartal, ned fra 2,9 milliarder dollar i samme periode i fjor. Resultatet pr. aksje, justert for engangseffekter, gikk fra 2,09 til 2,21 dollar. Dette er langt over FactSet-konsensus på 1,72 dollar pr. aksje, og aksjen stiger over 3 prosent i førhandelen på Wall Street.   

    Netflix-investeringer

    Tidligere tirsdag meldte Netflix ifølge flere medier, deriblant Financial Times, om 2,5 milliarder dollar i investeringer i sør-koreanske filmer, serier og annet innhold i løpet av de neste fire årene.

    Strømmegiganten styrker dermed sitt partnerskap med sør-koreansk underholdningsindustri etter den store suksessen med «The Glory», «Physical: 100» og ikke minst «Squid Game.» Investeringsplanen som nå er annonsert er det dobbelte av hva som har blitt investert siden Netflix gikk inn i Sør-Korea i 2016.

    «Squid Game» ble sett av 142 millioner husholdninger globalt over fire uker da serien ble sluppet i 2021. Serien er det mest sette innholdet i Netflix-historien.

    På statsbesøk i USA

    Dette amerikanske/sør-koreanske kontraktsdrysset kommer samtidig med at Sør-Koreas president Yoon Suk Yeol er på et ukelangt statsbesøk i Washington. Etter å ha møtt den ene Netflix-sjefen Ted Sarandos mandag, venter president Joe Biden senere i uken – i det første møtet mellom de to landenes toppledere på 12 år.

    Med på slep til Washington har Yoon over 100 direktører fra flere av landets største selskaper, deriblant styrelederne Jay Y. Lee i Samsung Electronics og Euisun Chung i Hyundai.