Nedgang i YouTube-inntekter
For tredje kvartal på rad opplever Google-eier Alphabet nedgang i omsetningen fra YouTube-reklamer.

Google-eier Alphabet omsatte for 69,8 milliarder dollar i første kvartal, tilsvarende en økning på 3 prosent fra samme periode i fjor.
Aksjen stiger 4,07 prosent til 108,08 dollar i etterhandelen på Wall Street.
Resultatet etter skatt kom inn på 15,05 milliarder dollar, tilsvarende en nedgang fra 16,44 milliarder dollar i samme periode i fjor.
Styret i selskapet har besluttet å kjøpe tilbake aksjer for 70 milliarder dollar - like mye som det brukte på tilbakekjøpsprogrammet i fjor.
YouTube-inntekter faller
Søk hos Google og andre relaterte virksomheter - selskapets viktigste inntektskilde - rapporterte en omsetning på 40,4 milliarder dollar i første kvartal, noe som overgikk estimatene på 39,4 milliarder dollar.
Annonseinntekter fra YouTube bidro med 6,69 milliarder, en nedgang fra 6,87 milliarder dollar i fjor. Dette er det tredje kvartalet på rad med nedgang.
– Vi så noen tegn på stabilisering i annonseinntekter og en kan se det hvis du ser på år-til-år-vekst. Det fortsetter uansett å være en ekstraordinær ressurs med stor rekkevidde, sier finansdirektør Ruth Porat i Alphabet.
Cloud-inntekter vokste imidlertid over 28 prosent til 7,45 milliarder dollar. Videre er det også verdt å merke seg er at Google Cloud nå hadde sitt første lønnsomme kvartal, med en fortjeneste på 191 millioner dollar, opp fra et tap på 706 millioner dollar i samme periode i fjor.
Dyr nedskalering
Googles «andre satsninger» fortsetter å tape penger. Dette segmentet består av åtte selskaper som driver med alt fra vitenskap til selvkjørende biler (Waymo). Det rapporterte en omsetning på 288 millioner dollar, men tapte over 1,2 milliarder dollar.
Som en del av resultatene rapporterte selskapet om en kostnad på 2,6 milliarder dollar knyttet til reduksjon av arbeidsstokken, samt en nedskalering av kontorlokaler. Mer spesifikt kostet det selskapet 564 millioner dollar å redusere kontorlokalene.