Bedre enn ventet for Schibsteds medievirksomhet
Et positivt annonsemarked mot slutten av mars bidro til å redde tapet i medievirksomheten til Schibsted i første kvartal. Dermed ble det «break even» for avisene.

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00
Fredag morgen var det mediekonsernet Schibsted som skulle ut i resultatilden.
Ifølge den ferske kvartalsrapporten landet omsetningen for mediekonsernet på 3,78 milliarder kroner i årets første kvartal, mot 3,65 milliarder samme periode i fjor.
Samtidig endte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 423 millioner kroner, ned 12 prosent fra 480 millioner kroner første kvartal i fjor.
Mediekonsernets resultat før skatt fikk derimot et kjempeløft målt mot første kvartal i fjor da de tapte 13,39 milliarder kroner grunnet kursfall i Adevinta. Fasiten for første kvartal i år landet på positive 2,18 milliarder.
Schibsted 1. kvartal
(Mill. kr) | 1. kv./23 | 1. kv./22 |
Driftsinntekter | 3.776 | 3.648 |
Driftsresultat | 20,0 | 184,0 |
Resultat før skatt | 2.179 | −13.391 |
Resultat etter skatt | 2.170 | −13.436 |
«Break even» for avisene
Under dagens kvartalsfremleggelse retter øynene seg mot Schibsteds medievirksomhet, som blant annet omfatter VG, Aftonbladet, E24, Aftenposten, Svenska Dagbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.
Under kapitalmarkedsdagen i mars uttalte finansdirektør Ragnar Kårhus at EBITDA for medievirksomheten trolig ville ende på mellom minus 20 og minus 40 millioner kroner i første kvartal.
Årsaken skulle blant annet være et utfordrende annonsemarked og høyere kostnader.
Fasiten for medievirksomheten i første kvartal endte derimot på null, ned fra en EBITDA på 81 millioner samme periode i fjor.
– Vår medievirksomhet i Norge og Sverige ble påvirket av press i papirbransjen, motvind i annonsemarkedet og generelle kostnadsøkninger i et miljø med høy inflasjon. Til tross for fortsatt sterk tosifret inntektsvekst i digitale abonnementer, falt underliggende inntekter i medievirksomheten med 2 prosent i første kvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i meldingen.
– EBITDA var break-even, som var over den utstedte handelsoppdateringen, drevet av bedre annonseresultater i Norge i slutten av mars.
Medievirksomheten hadde forøvrig en omsetning på 1,79 milliarder i kvartalet, noe ned fra 1,80 milliarder kroner i fjor.
Venter lav ensifret vekst
Forretningsområdet nordiske markedsplasser hadde en omsetningsvekst på 9 prosent, der fasiten landet på 1,29 milliarder kroner, opp fra 1,17 milliarder første kvartal i fjor.
Forretningsområdets EBITDA landet på 420 millioner kroner, noe ned fra 443 millioner samme periode i fjor. Ifølge konsernsjefen skyldes nedgangen blant annet nyansettelser i fjor.
Når det gjelder utsiktene for de nordiske markedsplassene så skriver konsernet at jobbsegmentet blir påvirket av den tøffe makroøkonomien, og venter derfor en lav til middels ensifret vekst i omsetningen frem til 2024 og 2025.
Dette er de samme utsiktene de har for medievirksomheten, der de samtidig venter en EBITDA-margin på 10 til 12 prosent frem til 2025.
– Vi forventer fortsatt volatile og tøffe annonsemarkeder på kort sikt, spesielt i Sverige, og må hele tiden tilpasse kostnadsbasen vår til de reduserte inntektene. Dette ivaretas av det annonserte kostnadsprogrammet som vil akselerere utover året, sier konsernsjefen.