Oppmerksomheten rundt kunstig intelligens (AI) har skutt i været etter at OpenAI introduserte markedet for chattetjenesten ChatGPT i november. Siden den gang har mulighetene innen AI blitt satt under lupen, særlig av teknologikjempene i USA, som forrige uke snakket om deres nyeste AI-satsinger.
Under kvartalsfremleggelsen forrige uke sa blant annet adm. direktør i Google-eier Alphabet, Sundar Pichai, at de var under stort press for å levere produkter som benytter seg av kunstig intelligens. Presset skulle tydeligvis komme fra større konkurranse mot deres søkemotor.
Lørdag morgen legger Wall Street Journal frem flere detaljer rundt Alphabets AI-satsing, og skriver blant annet at Google skal innføre store endringer for deres søkemotor.
Eksempelvis vil Google endre måten de presenterer søkeresultater, ved å inkludere samtaler med kunstig intelligens, i tillegg til korte videoer og sosiale medieposter i søkeresultatene.
«Magi»
Endringene i søkemotoren inkluderer et skifte i måten de presenterer søkeresultater, blant annet ved å inkludere en AI-chatbot, i tillegg til korte videoer og sosiale medieposter i søkeresultatene.
Det vil altså bli en stor endring fra den klassiske listen med tradisjonelle nettsideresultater som har gjort Google til den dominerende søkemotoren i flere tiår.
Ifølge Wall Street Journal planlegger Google å gjøre søkemotoren sin mer «visuell, lettfattelig, personlig og menneskelig». Dette inkluderer også et eget AI-program med flere menneskelige stemmer som søkerne kan prate med.
AI-programmet har ifølge unavngitte kilder fått navnet «Magi», og det ventes at søkegiganten vil lansere dets nye funksjoner neste uke under sin årlige utviklerkonferanse.
Under kvartalsfremleggelsen forrige uke sa Alphabet-sjefen at Google også ville bruke AI til å forbedre konverteringsraten på Google Ads, og redusere uønsket tekst som har dukket opp i en rekke AI-chatbotter. Han sa også at Alphabet vil bruke prosessorer fra Nvidia, som lager brorparten av grafikkort som brukes til å trene og utplassere kunstig intelligens.