Siden debuten i 2019 har Samsungs brettbare telefoner Galaxy Fold og Galaxy Flip vært en mobilkategori for seg selv på det europeiske markedet, og det store spørsmålet har vært om Apple ville følge etter.
Nylig lanserte Google sin første brettbare telefon – Pixel Fold.
Dermed står Apple igjen alene som eneste produsent igjen uten en brettbar telefon, i et marked som er beskrevet smalt, men med gode marginer og vekstmuligheter.
Nisjeprodukt
Mens de første utgavene av Samsungs brettetelefoner var preget av barnesykdommer, var fjerde generasjon Flip og Fold som kom i august i fjor polerte og langt mer solide mobiltelefoner.
Brettbare telefoner er fortsatt et nisjeprodukt, men de har ifølge Even Amdal, norgessjef i Samsung, gått fra å selge et i svært begrenset antall, til å selge i større volumer enn den utfasede pennetelefonen Galaxy Note.
– De har gjort det veldig bra. Foldables er blitt en avløser og er nå større enn Note-kategorien var, sier Amdal.
Tall fra IDC viser at Samsung dominerer brettbar-markedet med 11 millioner solgte enheter i 2022, en nær dobling fra 6,8 millioner enheter året før.
En stor andel av volumene ligger i Flip, en telefon markedsført mot unge med fiffige selfie-egenskaper til 13.500 kroner, mens businesstelefonen Fold, med en startpris på 21.500 kroner, utgjør en mindre andel.
Når Google nå entrer scenen med Pixel Fold, har selskapet hatt god tid til å lære av Samsungs feil, og Google synes å ha truffet blink med Pixel 7-serien som kom før jul.
De umiddelbare reaksjonene er positive.
Med Googles entré, blir konkurransen større og vil slå positivt ut for programvareutviklingen for større skjermer – et av de største ankepunktene mot Samsungs brettetelefoner så langt.
Mye på spill
Hvorvidt Apple har planer for en brettbar iPhone gjenstår å se. Selskapet kaster seg sjelden inn i en ny kategori, og har få insentiver til å tukle med en telefonserie som er desidert markedsleder i premium-segmentet.
Analytiker Neil Mawston i Strategy Analytics sier til Bloomberg at Apple har evnen til å «make or break» markedet for brettbare telefoner.
En for tidlig lansering kan ifølge Mawston ødelegge iPhones rykte.
Dersom selskapet kommer på banen for sent, kan det ligge årevis bak konkurrentene i en kategori som så langt har vist nye, interessante funksjoner forbrukerne har vist seg villige til å betale for.