<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dotcom-favoritt sikter mot stjernene igjen

Yahoo var en gang noe av det heteste på nettet før Facebook og Google. Dagens konsernsjef mener selskapet har sine beste dager foran seg. 

    Publisert 4. juli 2023 kl. 10.42
    Oppdatert 4. juli 2023 klokken 10.42
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 340 ord
    SIKTER HØYT: Yahoo, ledet av Jim Lanzone. Foto: Bloomberg

    Yahoo vil tilbake til gamle høyder og går med børsplaner, skriver Financial Times.

    – Vi er finansielt klare, har en sterk balanse og er svært lønnsomme, sier konsernsjef Jim Lanzone.

    Ble solgt til Verizon

    Etter børsnoteringen i 1996 ble Yahoo raskt en dotcom-favoritt og noe av det heteste blant verdens nettbrukere med sin kombinasjon av søk og e-post. I 2008 avslo selskapet et bud på 47 milliarder dollar fra Microsoft, før det i 2015 ble solgt til Verizon, en transaksjon som manifesterte nedturen og tapet av markedsandeler til størrelser som Google og Facebook.

    – Selv etter så lang tid og seks år som datter av et telekomunikasjonsselskap, er Yahoo ennå blant verdens fem største i total trafikk. Samtidig har det å være av børs gjort selskapet i stand til å gjøre de nødvendige strukturelle endringene, fortsetter Lanzone overfor avisen.

    – Det beste foran oss

    Den tidligere Tinder-sjefen kom inn i september 2021, da Verizon spant ut og solgte Yahoo (samt AOL) til private equity-kjempen Apollo for 5 milliarder dollar – nærmere halvparten av kjøpesummen. Lanzone har i et gjenfødt, uavhengig Yahoo bygget en vertikal-modell som ligner den han bygget opp i CBS Interactive.

    Yahoo har i dag over 30 titler eller divisjoner, inklusive finans, sport, nyheter, e-post og gründernettstedet TechCrunch.

    – Yahoo har alltid stått som folks betrodde guide i internett-jungelen. Om det er finans, sport eller nyheter, så er det fortsatt det vi gjør, og det er grunnen til at vi er nummer én eller to i alle disse viktige kategoriene etter alle disse årene. Dette er noe vi kan gjøre i 50 eller 100 år, sier Lanzone – som overfor Financial Times hevder at selskapet produktmessig har sine beste dager foran seg.

    Jakter oppkjøp

    Konsernsjefen understreker at Yahoo stadig jakter oppkjøpsmuligheter innen beslektede områder selskapet ikke dekker i dag, og avisen trekker frem det nylige oppkjøpet av sportsbetting-appen Wagr.

    Samtidig erkjenner Lanzone at Yahoo ennå har lang vei å gå som søkemotor, selv i en nummer 3-posisjon bak Google og Microsoft (Bing). 

    – Forhåpentlig kan vi tjene oss tilbake dit, sier han.