<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Schibsteds norske mediehus med resultatsmell

Inntektene fra Schibsted-avisene har falt med nær 70 prosent. – Vi er selvsagt ikke fornøyde med de finansielle resultatene i 2022

    Publisert 5. juli 2023 kl. 14.59
    Oppdatert 5. juli 2023 klokken 15.45
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 313 ord
    STERK NEDGANG: Schibsteds norske mediehus  Foto: Terje Pedersen

     

    Schibsted la denne uken frem sitt 2022-resultat for sine norske mediehus. Tallene viser at lønnsomheten stuper med hele 68 prosent.  Totalt endte årsresultatet på 59 millioner kroner for Schibsteds norske mediehus. 

    – Samtidig som 2022 var et ekstraordinært nyhetsår, spesielt med utbruddet av krigen i Ukraina, så var det også et år som ble krevende finansielt hovedsakelig som følge av betydelig press på printøkonomien vår, sier konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, i pressemeldingen.

    Konserndirektøren sier videre i pressemeldingen at hun ikke er fornøyd med de finansielle resultatene i 2022, men hyller de norske selskapene i News Media for sitt arbeid med å utvikle verdi til brukere, abonnenter og annonsører. 

    Taper 40 millioner på podcast 

    Årsrapporten avslører at Schibsted har tapt store penger på sin podkast-satsing «Podme». I 2022 forsvant nesten 40 millioner kroner ut av selskapet. Dette til tross for at podkastselskapet har fått med seg flere av landets ledende humorister på laget. 

    – Podme AS har hatt en bratt vekst i antall abonnenter og lyttertall, med et attraktivt innhold, kjente profiler og et vellykket innholdssamarbeid med Schibsteds øvrige mediehus. Selskapet er fremdeles i en oppstartsfase der det gjøres større investeringer både i innholdstilbudet, produktet og markedsføringen, sier Tveitnes i samme pressemelding. 

    PodMe AS

     
    (Mill. kr)20222021
    Driftsinntekter130151
    Driftsresultat−39−5
    Resultat før skatt−39−4
    Resultat etter skatt−31−3

    Historisk underskudd i E24 

    Næringslivssatsingen E24 levrer et resultat før skatt på minus 39 millioner kroner, og med det trekker ned det samlede resultatet for Schibsteds nyhetsdivisjon betydelig for 2022. Året før tapte nettavisen 4 milliarder, og har dermed redusert resultatet med hele 780 prosent på et år. 

    – Den underliggende inntektsveksten i selskapet er fortsatt god, med en økning i annonseinntekter på 11 prosent og økning i abonnementsinntekter på 27 prosent. Det negative resultatet var forventet som en konsekvens av den vedvarende næringslivssatsningen, men det underliggende resultatet har forbedret seg sammenlignet med året før, sier Tveitnes. 

    E24 AS

     
    (Mill. kr)20222021
    Driftsinntekter60,29,3
    Driftsresultat−37,8−17,7
    Resultat før skatt−39,0−17,1
    Resultat etter skatt−30,4−13,3