Teknologikjempe tar opp kampen – lanserer AI-verktøy
Kinesiske Alibaba lanserer enda ett AI-verktøy i konkurransen mot de andre teknologikjempene.

Den kinesiske teknologigiganten Alibaba lanserte fredag et kunstig intelligensverktøy som genererer bilder ut fra tekst, ifølge CNBC.
AI-verktøyet, som de har gitt navnet Tongyi Wanxiang, lar brukerne legge inn tekst på både kinesisk og engelsk, og verktøyet generere da et bilde i ulike stiler, som for eksempel en skisse eller en 3D-tegning.
Produktet er foreløpig kun tilgjengelig for bedriftskunder i Kina for betatesting.
Generativ AI er en form for kunstig intelligens som bruker avanserte algoritmer og teknikker for å generere ny data og innhold basert på eksisterende data. Ifølge CNBC trenes den opp med enorme mengder data for å kunne gjøre dette.
Kaster seg inn i kampen
Etter at OpenAI lanserte det revolusjonerende verktøyet ChatGPT i november i fjor har den blitt den raskest voksende forbrukerappen i historien. Miscrosoft investerte nylig 10 milliarder dollar i AI-fenomenet, og OpenAI har blitt en av USAs høyest verdsatte start-ups, til tross for at selskapet foreløpig genererer lite inntekt.
Teknologigiganter i Kina og USA konkurrerer nå hardt mot hverandre om å være ledende innen AI-utviklingen. I USA lanserte Google en AI-chatbot kalt Bard, mens i Kina har teknologiselskapet Baidu lansert Ernie Bot. Alibaba lanserte sin versjon kalt Tongyi Qianwen.
«Med lanseringen av Tongyi Wanxiang vil generative AI-bilder av høy kvalitet bli mer tilgjengelig, og dette vil bidra til utviklingen av innovativ AI-kunst og kreative uttrykk for bedrifter innen en rekke sektorer, inkludert e-handel, spill, design og reklame,» sa teknologidirektør Jingren Zhou i Alibaba Cloud Intelligence, ifølge CNBC.
Nylig trakk meglerhuset Morningstar frem Alibabas Wall Street-noterte aksje som den med størst oppsidepotensial – på mer enn 60 prosent. Nær 90 prosent av analytikerne som har dekning på aksjen anbefaler kjøp.
Aksjen stiger fredag over 3 prosent.