AI skaper hodebry for musikkbransjen
Musikkbransjen prøver nå å tjene penger på en av sine største trusler etter at kunstig intelligens etterligner artister.

Universal Music og Google er i samtaler for å lisensiere artistenes melodier og stemmer for sanger generert av kunstig intelligens.
Samtalene, bekreftet av fire personer kjent med saken, har som mål å inngå et samarbeid for en bransje som håndterer implikasjonene av ny AI-teknologi, skriver Financial Times.
Generativ AI har ført til en økning i «deepfake» sanger som overbevisende kan etterligne etablerte kunstneres stemmer, tekster eller lyd, ofte uten deres samtykke.
Frank Sinatras stemme har blitt brukt i en versjon av hiphopsangen «Gangsta's Paradise », mens Johnny Cashs stemme har blitt brukt i den Aqua-Lene sin «Barbie Girl»
Samtalene mellom Google og Universal Music er på et tidlig stadium, og ingen produktlansering er umiddelbart forestående, men målet er å utvikle et verktøy for fansen til å lage disse sangene på en legitim måte og betale rettighetshaverne for opphavsrettene.
Warner Music, verdens tredje største plateselskapet, har også snakket med Google om et produkt, sa kilde til Financial Times.
Enorme summer
Musikkledere sammenligner oppkomsten av AI-genererte sanger med de tidlige dagene til Google-eide YouTube, da brukere begynte å legge til populære sanger som lydspor til videoene de laget.
Musikkbransjen brukte år på å kjempe med YouTube om brudd på opphavsretten, men de to sidene etablerte et system som nå betaler musikkbransjen omtrent 6 milliarder dollar i året for disse brukergenererte videoene.
Problemet ble satt i søkelyset tidligere i år da en AI-produsert sang som etterlignet stemmene til Drake og The Weeknd, gikk viralt på nettet. Universal Music, som har rettighetene til Drake, Taylor Swift og andre populære musikere, fikk sangen fjernet fra strømmetjenester på grunn av brudd på opphavsretten.
Robert Kyncl, administrerende direktør i Warner Music, sa tirsdag til investorer at med riktig rammeverk på plass kunne AI «gi fansen muligheten til å gi sine helter den ultimate komplimenten gjennom en ny grad av brukerdrevet innhold, inkludert nye coverversjoner og miksing.»