Universal Music og den franske strømmetjenesten Deezer har inngått en avtale partene forventer vil øke utbetalingene til profesjonelle artister med 10 prosent, skriver Financial Times, og påpeker at avtalen er den første store endringen i forretningsmodellen for musikkstrømming siden Spotify ble lansert i 2008.
I den nye modellen vil strømming av sanger fra profesjonelle artister – dem som genererer minst 1.000 avspillinger i måneden – få dobbelt så stor vekt som strømming fra ikke-profesjonelle i beregningen av royalty-utbetalinger. Én strøm blir tellende når avspillingen varer i minst 30 sekunder.
– Grunnleggende feil
– Vi har 90 millioner spor, og mange av dem er bokstavelig talt støy – lyden av en vaskemaskin og regn. Det er grunnleggende feil at et 30 sekunders opptak av en vaskemaskin får utbetalt det samme som den siste singelen fra Harry Styles, sier Deezer-sjef Jeronimo Folgueira.
Søker en lytter aktivt etter en bestemt artist, vil vekten av strømmene ifølge avisen dobles igjen, slik at én avspilling teller som fire strømminger.
Dagens modell går ut på at lytternes månedlige abonnementsavgifter samles i en felles royalty-pott som deles blant rettighetshaverne basert på andelen avspillinger. Samme royalty betales uansett hvem som har laget sangen, eller om sangen ble lyttet til passivt via en algoritme eller aktivt ved å søke etter den.
Vil luke ut «white noise»
Digital direktør Michael Nash i Universal Music karakteriserer overfor Financial Times endringene som «inntektspositive» for verdens største plateselskap med blant andre Taylor Swift, Elton John og Drake i stallen.
Målet med Universal/Deezer-avtalen er å redusere pengestrømmene til amatører og produsenter av «white noise», monotone lydspor som regn og sus fra vaskemaskiner. Goldman Sachs-estimater viser ifølge avisen at slikt innhold genererte rundt 900 millioner dollar i royalty i fjor.
– Vi tar bort incentiver for folk til å laste opp massevis av søppel som har veldig lav verdi for de faktiske lytterne, sier Folgueira.
Deezer vil rulle ut den nye betalingsmodellen i Frankrike i oktober, og planlegger å gå globalt fra januar. Financial Times viser samtidig til at Universal er i samtaler med strømmetjenester som Spotify, Tidal og SoundCloud om ny royalty-struktur.