<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Google spiller både dommer og forsvarer

Vi bør virkelig spørre oss selv om Google er løsningen på våre personvernbekymringer, skriver Jan Berthrand Danielsen i Adform.

Publisert 13. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
ALARMKLOKKENE BØR RINGE: Google prøver å male et bilde av at deres Sandbox er det eneste reelle alternativet til tredjeparts-cookies, skriver artikkelforfattere. Her Alphabet-sjef Sundar Pichai under Google I/O Developers Conference tidligere i år. Foto: Bloomberg
ALARMKLOKKENE BØR RINGE: Google prøver å male et bilde av at deres Sandbox er det eneste reelle alternativet til tredjeparts-cookies, skriver artikkelforfattere. Her Alphabet-sjef Sundar Pichai under Google I/O Developers Conference tidligere i år. Foto: Bloomberg

Google har nylig kjørt nye tester av sin nye annonseløsning, bedre kjent som Topics API, som er utformet for en fremtid uten tredjeparts-cookies. I kjent stil flagger Google høyt og hellig at den nye løsningen deres, som er mye mer personvernvennlig, leverer omtrent like gode resultater som den gamle tredjeparts-cookien. Det høres jo lovende ut, men hva er det de egentlig har testet, og kan vi stole på at det Google sier stemmer, bare fordi de sier det?

Jan Berthrand Danielsen. Foto: Adform

Sakens kjerne er at Google forsøker å selge oss en «test», pakket inn i en tåke av uklarhet og tvetydighet. Google har valgt å blande og sammenstille ulike metoder, som blant annet kontekstuelle signaler, førsteparts-ID-er fra publisister, også kjent som PPID-er (Publisher-Provider Identifier), i tillegg til sin nyeste løsning, Sandbox Topics.

Utfordringen er at Google gir oss null innsikt i de detaljene som er nødvendige for å forstå hva denne cocktailen faktisk består av. Og det som er enda mer frustrerende og bekymringsfullt, er at mange av disse signalene er tilgjengelige også utenfor Googles nye Sandbox. Så hva prøver de egentlig å bevise? Eller, sagt på en annen måte, hvem er det de egentlig prøver å overbevise?

Vi bør også snarest ta stilling til om vi ønsker oss et Google som vil monopolisere et allerede uoversiktlig digitalt markedsføringsmarked enda mer

For nå blir det også på grensen til det absurde. I den nevnte «testen» benyttet Google seg også av tredjeparts-cookies for retargeting og frekvensbegrensning. Ikke som et sammenligningsgrunnlag, men som optimaliseringsverktøy. Så hva var egentlig poenget med testen da? Etter en rask kikk på Googles pressemelding som omhandler testen, blir – ikke overraskende – Googles egen maskinlæring utpekt som den klare vinneren. Ikke fordi den er teknologisk overlegen, men fordi den er trent på helt astronomiske datamengder som kun Google selv har tilgang til.

Dette burde få alarmklokkene til personvernforkjempere og konkurransemyndigheter til å kime. Google prøver så subtilt som bare Google kan å male et bilde av at deres Sandbox er det eneste reelle alternativet til tredjeparts-cookies. Det som gjør det spesielt urovekkende er at Google allerede har en uforholdsmessig fordel ved å ha eksklusiv tilgang til massive datalagre som de ikke ser ut til å ha noen planer om å gi slipp på, til tross for at konkurransemyndighetene har gjort det klokkeklart hva de mener om monopollignende tilstander.

Alarmklokkene bør kime hos alle oss andre også. Vi bør virkelig spørre oss selv om Google er løsningen på våre personvernbekymringer. Vi bør også snarest ta stilling til om vi ønsker oss et Google som vil monopolisere et allerede uoversiktlig digitalt markedsføringsmarked enda mer. Det er tid for kollektiv selvransakelse. Kan vi virkelig stole på at Google bør være både dommer og forsvarer i rettssaken mot avviklingen av tredjeparts-cookies?

Jan Berthrand Danielsen

Norgessjef i Adform