Googles morselskap, Alphabet, la tirsdag frem tall for fjerde kvartal. Etter børsens stengetid, raste selskapets aksjekurs ettersom en gjenoppretting innen digital markedsføring ikke levde opp til analytikernes høye forventninger.
Alphabet rapporterte en økning i salget for fjerde kvartal, hovedsakelig gjennom annonsering, men aksjen falt likevel over 4 prosent ved stengetid på Wall Street.
Selskapet omsatte for 86,31 milliarder dollar, og tjente 1,64 dollar pr. aksje.
På forhånd ventet analytikere en omsetning på 85,3 milliarder dollar, og en fortjeneste på 1,59 dollar pr. aksje. Med dette forventet analytikere en vekst på 12 prosent i omsetning, fra 76,05 milliarder dollar i fjor.
Økte annonseinntekter
I en melding skriver adm.direktør Sundar Pichai i Alphabet:
«Vi er fornøyde med den vedvarende styrken innen søk og det økende bidraget fra YouTube og Cloud. Hver av disse nyter allerede godt av våre investeringer og innovasjon innen kunstig intelligens».
Googles totale annonseinntekter økte til 65,5 milliarder dollar fra 59 milliarder dollar samme tid i fjor, noe som akkurat nådde analytikernes konsensus på 65,8 milliarder dollar. YouTube-annonseinntektene økte til 9,2 milliarder dollar fra 7,96 milliarder dollar året før. Google Cloud genererte 9,2 milliarder dollar i salg, opp fra 7,3 milliarder dollar.
Satser hardt på kunstig intelligens
Alphabet øker også satsingen på AI-initiativer for å forbedre operasjonell effektivitet og produktivitet for 2024 og fremover. Selskapet bruker AI i finansorganisasjonen og analyse, men Alphabet brøt ikke ut AI-inntektene i tirsdagens resultatrapport.