Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler overtredelsesgebyr mot Telia på 1,5 millioner kroner. Årsaken er brudd på kravet om entydig identifisering av kunde ved inngåelse av mobilabonnement.
Saken har utgangspunkt i en artikkelserie i Dagbladet desember 2022, som inneholdt påstander om at flere skulle ha opprettet falske abonnement hos kontantkortaktøren Mycall, som eies av Telia. De falske abonnementene skal deretter være benyttet til kriminell virksomhet.
«Nkom ba Telia om mer informasjon i saken, og tilbakemeldingen viste blant annet at selskapet i en lengre periode ikke har fulgt egne rutiner for å forhindre misbruk», skriver Nkom.
Avdelingsdirektør Kamilla Sharma sier de ser alvorlig på saken.
— Vi ser alvorlig på dette og mener at den manglende gjennomføringen av egne rutiner, over så lang tid, kan ha gjort det mulig for flere uvedkommende å etablere falske abonnementer. Etter en totalvurderingmener vi det er nødvendig å varsle Telia om at vi gir dem et overtredelsesgebyr.
Nkom vektlegger i varselet i formildende retning Telias respons, tiltak og planer etter at forholdene ble avdekket. Telia har frist til 24. mai med å gi Nkom merknader til varselet.