<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
fraktrater
Overskuddet til himmels i «eksepsjonelt marked»
A.P. Møller-Mærsk øyner nå et resultat på over 300 milliarder i år, etter at april, mai og juni ble bedre enn ventet for den danske giganten.
Nyter godt av brennhet prisoppgang
Smelteverket Finnfjord jubler over økte råvarepriser, som ventes å forbli høye. Nå satser ferrosilisiumprodusenten nær 100 millioner på algeproduksjon for å redusere CO2-utslippet sitt.
Havnetrøbbel får store konsekvenser
Prisutviklingen for containerfrakt er ikke drevet av mangel på skip, men mangel på effektiv kapasitet, fordi skipene står bom fast, skriver Thomas Sørbø i Nordilog.
Kommer gavene frem til jul?
Hvis du for ett år siden kjøpte aksjer i et containerrederi, har du nok råd til ekstra dyre julegaver i år. Men det er ikke sikkert de kommer frem før Sølvguttene synger julen inn.
– Flere av varene har doblet seg i pris
Et brennhett containermarked begynner å tære på importørene og prisene på forbruksvarer.
Ventetiden har eksplodert og kapasiteten er sprengt: – Forstyrrelsene er helt enorme
Virusutbrudd i Sør-Kina forstyrrer havnetjenestene og forsinker leveransene. Det påvirker kostnadene og ventetiden i fraktmarkedet.
Kina mangler containere – ratene går til himmels
Ratene på de tyngre rutene mellom Asia og Europa er på nivåer sist sett i 2014.