<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
kystruten bergen-kirkenes
– Ikke noe kontraktsbrudd
Samferdselsdepartementet avviser kategorisk at Havila har fått ulovlig statsstøtte til å drive sin del av Kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen.
– To ulike situasjoner
Havila har ifølge departementet fått støtte til drivstoffkjøp på bakgrunn av uforutsette hendelser og av nødvendighet.
Drivstoffstøtte til Havila, men ikke til Hurtigruten
Staten gir støtte til Havila Kystruten for økte drivstoffutgifter, men avslår en tilsvarende søknad fra Hurtigruten. - Uforståelig, sier Hurtigrutens Hedda Felin.
Størst potensial i Expeditions
Hurtigruten har best lønnsomhet i ruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Men potensialet i ekspedisjonscruise er mye større, ifølge selskapet.
Staten tar mer av LNG-regningen
Staten dekker deler av prisoppgangen på LNG for Havila Kystruten. Uten støtten ville tapet vært 95 millioner kroner mer enn regnskapet viser.
– Kan bli en viktig eksportvare
Hurtigruten vil sammen med flere norske partnere bruke nær 130 millioner kroner på å utvikle nullutslippsskip til kystruten Bergen-Kirkenes.
Støtte nødvendig for å refinansiere
For ti år siden ble Norge felt for ulovlig statsstøtte til Hurtigruten. Nå dekker staten deler av kostnadene til innkjøp av LNG for Havila Kystruten.