<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
vlcc
– VLCC nederst i næringskjeden
Ratene har fortsatt ikke tatt av i VLCC-markedet og de største skipene tjener nå minst i tanksegmentet.
Småskipene banker VLCC-ene
Vanligvis tjener VLCC-ene langt mer enn de mindre skipstypene. I 2024 har de imidlertid hengt etter både suezmax-er, aframax-er og de største produkttankskipene.
Mer å gå på for Frontline
Frontline-aksjen har steget med 28 prosent så langt i år og prises nå med en premie på 15 prosent målt mot verdijustert egenkapital. Aksjen er fortsatt attraktiv, mener Clarksons.
Spår ratehopp etter sommeren
Tankmarkedet er ifølge Ole-Rikard Hammer på vei inn i en periode med  særdeles lav flåtevekst. – Det er historisk at dette ligger an til å skje selv etter en relativt lang periode med gode rater, sier han.
Tredobling av ratene
Ratene for de største produkttankskipene har skutt i været og inntjeningen er tredoblet på to uker.
– Den største «dealen» gjort i shipping
Kjøpet og finansieringen av de 24 VLCC-ene fra Euronav, er ifølge Frontline-sjef Lars Barstad den største dealen som er gjort i shipping. På børsen falt aksjen likevel etter en litt slapp resultatrapport.
Spår ny opptur for Frontline
Frontline har steget med over 300 prosent på børsen i løpet av de seneste to årene. Både Arctic-analytiker Kristoffer Barth Skeie og ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen mener det er mer å gå på.