Sør-Koreas to største bilprodusenter, Hyundai og Kia, kom til kort når det gjaldt å nå salgsmålet sitt for 2022.
De solgte til sammen 6,85 millioner kjøretøy i året som gikk, 4 prosent mindre enn de 7,16 millionene som ble guidet. Brikke- og komponentmangler fikk skylden for at målet glapp.
Men nå har de satt seg et enda mer hårete mål: I 2023 skal de selge 7,52 millioner biler verden over. Det er en økning på nær 10 prosent fra 2022.
Innfører tiltak
Hyundai Motor, som eier Kia, sier de blant annet vil ha fart på overgangen fra fossildrevne til elektriske biler.
– Hyundai planlegger å utvide markedsandeler og drive lønnsomhetsorienterte virksomheter ved å reagere fleksibelt på markedsendringer, akselerere overgangen til elektrifisering, svare på globale miljøforskrifter og optimalisere produksjon, logistikk og salg etter region, sier selskapet ifølge Reuters.
Ikke urealistisk
Mange forbrukere har fått svekket kjøpekraft det siste året, og resesjon truer en rekke land i 2023. Analytikere mener salgsmålene til bilselskapene er «aggressive, men oppnåelige».
– Hyundai Motor og Kia ser fortsatt relativt høye bestillinger av kjøretøy, og bilkjøpere står fortsatt i kø for å kjøpe biler til tross for det nylige økonomiske miljøet. Med den etterspørselen i bildet, ser selskapene ut til å være sikre, sa Kim Gwi-yeon, analytiker i Daishin Securities, ifølge nyhetsbyrået.
Analytikeren forventer derimot at situasjonen kan endre seg i andre halvår, når etterspørselen trolig dabber av.