Gatwick taper terreng til andre flyplasser i Storbritannia, men er fortsatt nest størst i landet.
Ifølge tall fra det franske selskapet Vinci, som eier Gatwick, fløy 32,8 millioner mennesker til eller fra flyplassen i fjor.
Det er en kraftig vekst fra 2021, da kun 6,3 millioner passasjerer brukte flyplassen.
Konkurrenter rykker fra
Men selv om pilene peker oppover igjen, så henger Gatwick etter om man sammenligner med 2019, året før pandemien traff verden.
Da registrerte Gatwick nesten 46,6 millioner passasjerer. Passasjertallet for fjoråret er med andre ord nesten 30 prosent lavere enn før pandemien.
Sammenligner man med Heathrow, er nedgangen i fjor bare 24 prosent mot 2019, mens for Stansted er tallet under 20 prosent.
Easyjet er storebror på Gatwick, men før Norwegian fikk store økonomiske problemer på tampen av 2019, og enda større i 2020, var de en reell konkurrent til det britiske lavkostselskapet.
Sammen med British Airways var Norwegian blant de tre største flyselskapene på Gatwick.
En miniputt
Men da konkursspøkelset skremte Norwegians aksjonærer og flyselskapet gikk til domstolene for å søke beskyttelse fra pågående kreditorer, var blant annet satsingen i Storbritannia noe som ble kraftig nedskalert og delvis avviklet.
Langdistansesatsingen til USA, Brasil og andre fjerne himmelstrøk ble terminert for å redde Norwegian fra konkurs. Rutenettet fra Gatwick og ut i Europa forduftet da Norwegians base ble nedlagt og flere hundre ansatte mistet jobben.
I dag har ikke Norwegian base på Gatwick lenger, og opererer kun åtte ruter til London. De går fra Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø, København, Stockholm og Helsinki.
Easyjet har nå dobbelt så mange landingsrettigheter på Gatwick som alle de andre flyselskapene til sammen.
Fikk godt betalt
Norwegian solgte landingsrettighetene selskapet hadde på Gatwick. Det tilførte en svært slunken kasse sårt tiltrengte midler. Hadde ikke rettighetene blitt solgt innen en frist, ville de gått tilbake til eieren av flyplassen, og dermed verdt verdiløse for Norwegian.
Før problemene startet for Norwegian i 2019, kontrollerte flyselskapet 19 prosent av landingsrettighetene på Gatwick. 13 selskaper var interessert å kjøpe dem, og det var konkurrenten WizzAir som trakk det lengste strået.
Salget tilførte Norwegian sårt tiltrengt kapital og flyselskapet kunne bokføre en gevinst på nærmere 300 millioner kroner.
Selv om Easyjet i dag er enerådende på Gatwick sammenlignet med konkurrentene, så utnytter ikke flyselskapet alle sine landingsrettigheter. Veksten har uteblitt fordi det er vanskelig å få tak i nok kvalifisert personale til å jobbe for flyselskapet i luften og på bakken.