<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gir enda mer gass – nærmer seg nytt prosjekt

Saudi-Arabia øker eksponeringen mot bilindustrien. Saudi Aramco er på vei inn i joint venture med Renault og Volvo-eier Geely.

Publisert 17. jan. 2023 kl. 10.31
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 349 ord
BILINVESTOR: Saudi-Arabia, ledet av kronprins Mohammed bin Salman. Foto: NTB

Renault og kinesiske Geely er i ferd med å sluttføre en avtale som tar Saudi Aramco inn som investor og partner i et joint venture for utvikling av bensinmotorer og hybridteknologier, opplyser til kilder med kjennskap til saken til Reuters.

Den statseide saudi-arabiske oljekjempen vil ta en eierandel på opptil 20 prosent i selskapet som ifølge et dokument sett av nyhetsbyrået får en produksjonskapasitet på over 5 millioner lavutslippsmotorer og hybridmotorer årlig. Renault vil legge inn sin eksisterende forbrenningsmotor-produksjon og tar 40 prosent, mens Geely bidrar med sin bensin- og hybridteknologi-virksomhet og tar samme eierandel.

Finansielle detaljer er foreløpig ikke kjent.

Vil ha med Nissan også

Ifølge dokumentet vil Aramco bidra til å utvikle teknologi for avkarbonisering av bensinmotorer, i tillegg til drivlinje-teknologier inn mot hydrogen og syntetisk drivstoff.

Mens mye av bilindustrien satser på det kapitalintensive skiftet til rene elbiler, vil det nye selskapet ifølge to av Reuters-kildene altså sikte seg inn mot mer effektive bensinmotorer og hybridsystemer.

Saudi Aramco-avtalen er ifølge én av kildene ennå ikke styregodkjent av Geely og Renault, men de tre samtalepartnerne jobber mot å ha en intensjonsavtale klar i løpet av de kommende ukene. Enda lenger frem vil Renault også ha med seg Nissan i det nye selskapet, og den franske bilprodusenten prøver å få overtalt sin alliansepartner.

Hyundai-partnerskap

Da Geely og Renault lanserte det nye selskapet i fjor var planen å sysselsette 19.000 personer fordelt på 17 drivlinjefabrikker og tre forsknings- og utviklingssentre. Strategisk fokus vil trolig bli på en avansert fire-sylindret motor, opplyser to av nyhetsbyråets kilder.

Utover Renault, Geely og Volvo Cars (der Geely er majoritetseier) vil også Nissan, Mitsubishi og Dacia kjøpe sine drivlinjer fra joint venturet.

Samarbeidet med Renault og Geely er ikke Saudi Aramcos første involvering i bilindustrien, etter at selskapet i fjor annonserte et partnerskap med Hyundai Motor for studier av hvordan avansert drivstoff kan brukes i hybridmotorer for å redusere CO2-utslipp.