<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fra sort taxi til elbilkjempe

Kinesiske Geely ser muligheter i det britiske elbilmarkedet, og vil transformere produsenten av den sorte London-taxien.

    Publisert 23. jan. 2023 kl. 09.49
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 357 ord
    STORE PLANER: Geely vil gjøre produsenten av London-taxiene om til en elbilkjempe. Foto: Bloomberg

    Kinesiske Geely planlegger store investeringer for å gjøre produsenten av Londons ikoniske svarte taxi til et høyvolum, helelektrisk merke med et utvalg av private og kommersielle kjøretøy, opplyser toppledelsen hos London Electric Vehicle Company (LEVC) til Reuters.

    – Geely vil gjøre konsistente investeringer i LEVC fordi dette er et veldig unikt prosjekt, sier konsernsjef i LEVC Alex Nan.

    Søker partnere

    Størrelsen på investeringene vil ifølge lederne bli annonsert på et senere tidspunkt. Så langt har kineserne, som tok full kontroll over LEVC i 2013, investert 500 millioner pund i selskapet.

    «Geely støtter fullt ut den nye strategien som styret og ledelsen i LEVC har redegjort for», skriver Geely i en melding.

    LEVC bygger en hybridtaxi-modell som begynner på rundt 66.000 pund. Rekkevidden er 103 kilometer på batteriet og over 480 kilometer inklusive bensin. Virksomheten ble hardt rammet av coronapandemien, og 140 ansatte ble sagt opp i oktober.

    Konsernsjef Nan påpeker videre overfor nyhetsbyrået at LEVC og Geely er på jakt etter andre investorer til sin nullutslippsportefølje, og partnerskap med andre bilprodusenter for å utvikle ny teknologi.

    Geely lanserte i 2021 investeringer på 2 milliarder pund i den britiske luksusbilprodusenten Lotus for en massiv utvidelse av produksjonen av sportsbiler, samt SUV-er og sedaner i høy prisklasse, i Storbritannia og Kina. Kineserne skal ifølge Reuters følge et lignende spor i vekstplanene for LEVC.

    Frontkollisjon

    Britiske elbilambisjoner frontkolliderte i forrige uke da Britishvolt, som hadde planlagt byggingen av en stor batterifabrikk nordøst i England, måtte melde oppbud.

    – Vi må sikre at den britiske elbilsektoren er konkurransedyktig og har sin posisjon på verdenskartet, sier LEVC-direktør Chris Allen.

    LEVC har i dag kapasitet til å bygge 3.000 taxier årlig i løpet av et enkelt skift på sin fabrikk i Coventry. 

    – Dette kan lett økes til 20.000 og det er rom for å utvide fabrikken. Vi kan også lene oss på produksjon i Kina slik Lotus har, fortsetter Allen ifølge nyhetsbyrået. 

    En stor bilfabrikk produserer i snitt rundt 300.000 kjøretøy i året.

    Geely eier for øvrig merker som Volvo og – via et joint venture med Volvo – Polestar. Et annet Geely-merke, Zeekr, søkte i desember om børsnotering i USA.