Til tross for at ellbilfordelene blir stadig færre, bidrar lave drivstoffkostnader til at elbil fortsatt lønner seg.
Den største fordelen elbilister får nå, ifølge NAF, er noe regjeringen aldri har innført som en elbilfordel – nemlig drivstoffkostnadene. Lading av elbil hjemme er betydelig billigere enn å fylle bensin eller diesel.
– Vi har nytt godt av lave strømpriser i Norge. Etter at prisene har skutt i været redder strømstøtten elbilladingen hjemme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Fire ganger dyrere med diesel
Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3.800 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte ville det kostet 5.800 kroner i året, ifølge NAF.
En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner.
Om den gjennomsnittlige spotprisen i stedet lå på fem kroner per kWh ville lading av elbil vært litt dyrere enn å fylle dieselbilen, om det ikke hadde vært for strømstøtten. Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4.800 kroner.
Fortsatt flere fordeler
Siden nyttår har man måtte betale moms på kjøpesummen over 500.000 når man kjøper en ny elbil. I tillegg har regjeringen innført en ny vektavgift som gjelder alle biler. Denne slår ekstra hardt ut på elbilene siden de har en batteripakke som veier mye.
– Det viktige nå er at avgiftene ikke økes enda mer i 2024. Med det bykset som kom nå i 2023, vil det være lurt av regjeringen å stanse på dagens nivå, fordi elbilmarkedet fremdeles er sårbart, sier Sødal.
Disse fordelene får man fortsatt: