<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slår sprekker – går inn for hard landing?

Markedet for privatfly tok av under coronapandemien, men kjøpere skal nå ha begynt å se etter fly der nåværende eiere sliter med likviditeten.

Publisert 24. jan. 2023 kl. 15.08
Oppdatert 24. jan. 2023 klokken 15.10
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 381 ord
LEGGER FREM TALL: Investorer vil se etter svakhetstegn når privatflyprodusenten Gulfstream legger frem tall denne uken. Her selskapets modell G650. Foto: Dreamstime

Det sterke privatflymarkedet kan være i ferd med å slå sprekker, melder Reuters, som viser til at enkelte amerikanske kjøpere har begynt å fiske etter nye fly der nåværende eiere sliter med å gjøre opp for seg.

Advokater, meglere og analytikere innenfor flyindustrien tegner overfor nyhetsbyrået bildet av et marked der etterspørselen modererer seg etter boomen som oppsto under coronapandemien. Mulige forklaringer er stigende renter, resesjonsfrykt og en miljøtankegang som i USA har slått ut i at kjendiser med privatfly blir stemplet som «miljøkriminelle.»

Kvartalsrapporter

Investorer vil se om dette gjenspeiler i kvartalsrapportene Gulfstream-produsent General Dynamics og Cessna-produsent Textron legger frem onsdag, etter at privatflyprodusentene har forsikret om at tykke ordrebøker og vedvarende etterspørsel ville fungere som en støtdemper i en mulig resesjon.

– Hvis, av en eller annen grunn, et endelig salg av et fly ikke finner sted, jobber salgsteamet med å matche en lignende kundes spesifikasjoner, lokalisering og tidslinje, sier Textron-direktør Lannie O'Bannion.

Med en etterspørsel som ifølge Reuters fortsatt er sterk, er det noen ivrige kjøpere som jakter misligholdte fly for å forsere lange køer og forkorte ventetiden, hevder talspersoner for industrien.

– Jeg har på hånden to kjøpere som vil se på et misligholdt nytt fly selv om det ikke er 100 prosent perfekt, sier direktør Brian Proctor for konsulent- og flymeglerhuset Mente Group.

– Tar nå uker å selge

Luftfartsadvokat Stewart Lapayowker kjenner også til flere kjøpere som «sitter på gjerdet og er klare for å hoppe på en leveranse som er i mislighold», gitt at sårbare kunder er i ferd med å revurdere tidligere ordre.

Samtidig har salgstakten avtatt, og i annenhåndsmarkedet tar det ifølge Proctor nå uker å selge istedenfor timer og dager som sent i 2021.

– Lagrene av fly som er lagt ut for salg i annenhåndsmarkedet steg over 40 prosent i løpet av andre halvår 2022, sier flyanalytiker Brian Foley, og støtter seg på tall fra luftfartsekspertene i AMSTAT.

Analytiker Richard Aboulafia mener ifølge nyhetsbyrået at nøkkelen er å unngå et etterspørselskrasj som i 2008.

– Hvis det blir så ille som i 2008, vil ordrebøkene være en falsk trygghetsfølelse, sier han, og legger til at et slikt krasj er usannsynlig.