<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
PRISKUTT: Tesla senket prisene, og spesielt mye på Model Y, som var den mest solgte bilen i Norge i fjor.   Foto: Reuters

Elbil-boom på Finn: – Nå er det kjøpers marked

Robert Næss var en av dem som spekulerte i å kjøpe Tesla før de nye avgiftene. Og han er ikke alene, for antallet elbiler på Finn har gått firegangeren siden august i fjor. – Mange har brent seg. Nå er det kjøpers marked, sier en bilforhandler.

Publisert 27. jan. 2023Oppdatert 31. jan. 2023
Lesetid: 8 minutter

Det må ha virket som et godt kjøp. Tesla Model Y var ikke bare Norges mest solgte bil i fjor, det var også den mest populære elbilen i Europa og i USA i 2022. Det var ingen utsikter til at prisen skulle senkes, i hvert fall ikke i Norge, med nye avgifter på elbiler. Men Elon Musk ville det annerledes. 13. januar ble Model Y med standard rekkevidde og bakhjulstrekk satt ned med 120.000 kroner på Teslas nettsider. Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea, skrev på Twitter at det kommer til «å gi en kollaps i bruktmarkedet».

– Mitt estimat er at prisene skal ned med rundt 100.000 kroner fra der de lå da priskuttet kom, sier han.

TESLA-EIER: Robert Næss er investeringsdirektør i Nordea, hovedeier i en bilforhandler og generelt interessert i bil. Foto: Iván Kverme

Statistikk fra Finn.no viser at det til nå i år er 281 Model Y-annonser som er markert solgt eller fjernet fra markedsplassen. Gjennomsnittsprisen før 13. januar var 636.000 kroner. Etter 13. januar er snittet sunket til 583.000. Altså en differanse på 53.000 kroner. Det stemmer bra med prisreduksjonene Morten Algøy i Marcusbil har måttet gi sine kunder.

– I snitt har vi fått 50.000 kroner mindre på hver Tesla vi har solgt til nå i år, sier han.

Marcusbil har rundt 100 biler ute for salg, der 50 av dem er en Tesla. Det er en kombinasjon av kommisjonssalg og biler de har kjøpt inn selv. Alle er nyere biler med lav kilometerstand.

Det er ikke noe alternativ å vente med å selge?

– Nei. Vi kunne leid ut, men da følger det risiko og administrasjonskostnader. Vi lever etter regelen at det første tapet er det billigste. Det gjelder å bare røske av plasteret med én gang.

Fredag 13. januar kan bli sett på som et skifte i elbilmarkedet
Atle Tuverud, Bilnytt

Algøy sier at det fra et forbruker-ståsted er fantastisk at Tesla har satt ned prisen så mye.

– For oss i ettermarkedet gir det en utfordring når varelageret blir mye mindre verdt over natta. Vi må bare forholde oss til de nye spillereglene, sier han.

– Vi var forsiktige med innkjøp gjennom høsten og har en fornuftig størrelse på varelageret.

DAGLIG LEDER: Morten Algøy i Marcusbil. Foto: Privat

Algøy tror både selgere og kjøpere blir avventende i tiden fremover.

– Vi kommer nok til å selge færre biler i januar i år enn vi gjorde i fjor. Men det handler nok også om rentehevinger og inflasjon.

Har styrt unna Tesla

Ken Roger Bolgnes, daglig leder i Stjørdal Auto, poengterer at en Model Y med bakhjulstrekk ikke er spesielt mye solgt i Norge, og at Tesla opererer med priser uten avgifter. Han mener dermed prisreduksjonen på 120.000 kroner er overdrevet.

– For long range og performance er det ikke samme priskutt. Jeg er usikker på hvor stor den reelle differansen på faktisk kjøpspris er når du sammenligner prisene den 30. desember og 13. januar for de ulike modellene.

Nå er det for mange elbiler til salgs
Robert Næss, Nordea

Men det betyr ikke at Stjørdal Auto ikke merker at Tesla-salget går tyngre

– Kundene har fått med seg priskuttene, og ikke minst det mediene skriver. Mandag 16. januar kom det kunder som mente de skulle få 100.000 kroner i prisavslag. Det fikk de ikke, sier han.

– Jeg tror dette er et PR-stunt fra Tesla for å få fylt opp ordrebøkene igjen, og så vil prisene stige igjen utover året.

DAGLIG LEDER: Ken Roger Bolgnes i Stjørdal Auto. Foto: Stjørdal Auto

Bolgnes tror andre faktorer enn priskuttet er vel så viktige for at brukte Teslaer nå stuper i pris.

– Det har vært et vanvittig oversalg av elbiler, sier han.

– Nå er det 1.388 Tesla Model 3 til salgs på Finn.no, som er helt absurd mange. Tilbudet er langt større enn etterspørselen. Det er kjøpers marked.

– Hvordan slår det ut for dere?

– Vi har definitivt tapt på Tesla, men ikke på grunn av priskuttet 13. januar. Det er for mange biler i markedet, og vi har kjøpt inn for dyrt. Markedet svinger, og så lenge vi tjener på andre merker klarer vi oss bra. Jeg har sett at antallet Tesla-annonser på Finn har økt dag for dag, og derfor har vi styrt litt unna. Det måtte komme en knekk i markedet.

Firedoblet

Robert Næss er godt over gjennomsnittet interessert i Finn-statistikk. Han sjekker innom nesten daglig, og så at det var 4.000 elbiler til salgs i august i fjor. Nå er det 16.000, altså fire ganger så mange.

– Det skjedde ikke plutselig fredag 13. januar, men har økt gradvis siden august. Nå er det for mange elbiler til salgs, sier han.

Et kynisk trekk fra Tesla
Ken Roger Bolgnes, Stjørdal Auto

Bolgnes tror mange spekulerte i de nye moms- og avgiftsreglene, og kjøpte elbil i fjor med håp om å selge med gevinst i år.

– Noen har tjent gode penger, men veldig mange har nok brent seg på det.

Han får støtte i sitt resonnement fra Næss.

– Jeg tror mange spekulerte, jeg var en av dem selv. Det blir også bevist med flere annonser med helt nye biler på Finn.

Hør Næss og Atle Tuverud snakke om elbiler i podcasten «Personlig økonomi»:

14 dagers angrefrist

Da du parkerte din nye Tesla torsdag 12. januar og låste den opp igjen fredag 13. januar, hadde bilen potensielt falt flere tusen kroner i verdi i mellomtiden. Bolgnes reagerer på valget av dato for prisendringen.

– Et kynisk trekk fra Tesla, mener han.

– Da de så statsbudsjettet om moms og vektavgift på elbiler, tror jeg de bestemte seg for å ta godt betalt for bilene før nyttår, og så dumpe prisene 13. januar, dagen før angrefristen gikk ut hvis du kjøpte rett før nyttår, fortsetter han.

TAR OPP KAMPEN: Flere kinesiske bilmerker har kommet til. Her representert ved en BYD Seal. Foto: AFP

En som fikk kjenne prissjokket på kroppen selv er investeringsdirektør i Nordea. I Finansavisens nye podcast «Personlig økonomi» snakker Næss om Teslaen familien skulle hente i romjulen i fjor. Da de ringte og spurte om å få hente den på nyåret, var det en motvillig stemme i andre enden av røret.

– De snakket om alt de ville gjøre hvis vi ikke hentet den, så vi ble rett og slett tvunget til å komme i romjulen. Jeg tenkte det var merkelig kundebehandling å være så ivrige på en så liten ting, forteller Næss.

– Men det ble åpenbart den 13. januar. Hadde vi hentet bilen på nyåret kunne vi angret da prisnedgangen ble kjent. Det var en tydelig strategi.

Tema på ledermøter

En annen som følger bilmarkedet tett er Atle Tuverud, sjefredaktør i Bilnytt. Han forteller at markedet både for nye og brukte biler var brennhett frem til høsten i fjor. Mange importører tok inn mange biler for å lokke med kjøp før vektavgift og moms slo inn. Rekorden på nesten 40.000 nyregistrerte biler i desember sier sitt.

– Men nybilmarkedet stoppet opp. Det var allerede et skifte i markedet, de nye avgiftene ble innført og så dukket Elon Musk opp. Alt skjedde på én gang, sier Tuverud.

NYE TIDER: Atle Tuverud, sjefredaktør i Bilnytt, tror fredag 13. januar kan bli sett på som et skifte i elbilmarkedet. Foto: Lars Brænden Schram

Han mener Teslas priskutt er drastisk uansett hvordan du sammenligner ulike modeller, klasser og utstyrsnivå.

– Dette er veldig aggressive priser som kommer til å påvirke markedet. Og det gjelder overalt i hele verden. Ikke bare Norge, sier han.

– Hva må de andre aktørene gjøre nå?

– Vi vet at dette er tema på ledermøter hos ulike bilkonsern, importører og forhandlere. Foreløpig sitter de stille i båten og ser an. Men priskuttet fra Tesla er ikke et 14 dagers lagersalg som går over, hevder Tuverud.

Næss mener konkurrentene nå blir tvunget til å gjøre noe, i hvert fall internasjonalt. Forhandlerne i Norge har litt bedre tid på grunn av store ordrereserver.

– De kan surfe inn på kontraktene de har og vente noen måneder for å se hva som skjer.

Også her kan Næss relatere til personlige erfaringer. Investeringsdirektøren er nemlig også største eier i bilforhandleren Ecocar i Bergen.

– Vi har flere kunder som har tenkt på å kjøpe Ford Mach-E eller ID4, men det har stoppet helt opp. Nå kjøper de Tesla i stedet.

– Hvilke råd vil du gi de som vurderer elbil-kjøp nå?

– Hvis det ikke er noe hast, bør du avvente. Har du lyst på en Tesla, er det bare å bestille. Prisene går neppe mer ned med det første, svarer Næss og fortsetter:

– Men du er veldig interessert i en Model 3 hvis du kjøper den nå. Den er blitt dyr sammenlignet med Model Y.

STOR KONKURRENT: Volkswagen ID4 var den nest mest solgte bilen i Norge i fjor. Foto: Reuters

Svar til kinesiske merker

Finansavisen har vært i kontakt med Volvo Norge og Harald A. Møller, Norges største bilimportør, for å høre om de vil svare på Teslas priskutt.

– Vi har ingen nyheter å melde for våre merker, men helt overordnet kan jeg si at vi på tvers av merkene våre alltid skal ha produkter, priser og et ledende forhandlerapparat som sikrer at vi er konkurransedyktige, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller, som importerer Volkswagen, Audi, Skoda og SEAT til Norge.

– Vi følger med på hvordan konkurrentene priser seg i markedet, men eventuelle fremtidige prisjusteringer kommenterer vi ikke i media før de er fastsatt, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Lite å hente der med andre ord. Vi vender tilbake til Tuverud, som poengterer at kinesiske merker har kommet inn på markedet med lave priser, og at Teslas priskutt også kan ses på som et svar på dette.

Hvordan blir markedet i Norge i 2023?

– Mange norske aktører med god ordrereserve kommer til å gjøre det bra i år, men de som starter med blanke ark kommer til å få det veldig tøft, tror Tuverud.

– Fredag 13. januar kan bli sett på som et skifte i elbilmarkedet. Nå får vi se hva Tesla og kineserne er gode for.