<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rådyr hurtiglading i kulden – fortsatt billigere enn diesel og bensin

Men på ett punkt har fossilbil-eierne en vesentlig fordel sammenlignet med elbilsjåførene.

    Publisert 30. jan. 2023 kl. 10.13
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 284 ord
    VINTER-STRESSTEST: Elbilforeningen har kjørt fem elbiler fra Tromsø, til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos og til slutt til Oslo. Foto: Jamieson Pothecary/Elbilforeningen

    Mange elbileiere har nok kjent effekten kulden har på batteriet denne vinteren. Forbruket øker og rekkevidden blir vesentlig kortere sammenlignet med de varme sommermånedene. 

    Et kaldt batteri tar også mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt, noe som fører til høyere pris.

    ─ Prisen på hurtiglading holder seg høy, og særlig dyr blir kjøringen når energiforbruket øker i kulden, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.

    Mer tidkrevende

    Elbilforeningen har testet fem elbiler på en 2200 kilometer lang tur i Norden denne vinteren. Den estimerte kostnaden for hurtigladingen kom på 2500 kroner pr. elbil.

    Elbilene de testet hadde ganske likt strømforbruk, noe som gir en gjennomsnittspris på 11,40 kroner pr. mil. Til sammenligning vil en dieselbil bruke 14,10 kroner pr. mil med et forbruk på 0,7 liter pr. mil og en dieselpris på 20,11 kroner literen.

    En ulempe med elbilene er at det er langt mer tidkrevende å lade enn å fylle drivstoff. Foreningen peker også på at det er mindre å spare på bompenger i Nord-Norge, ettersom det er færre bomstasjoner.

    «Ser vi på utslippsregnskapet er det derimot ingen tvil om hva vi bør velge. Her slår elbilen knock-out på tilsvarende bensin- og dieselbiler», legger de til.

    Langt billigere hjemme

    Elbilister flest lader imidlertid bilen sin hjemme, og ikke på hurtigladere. Med strømstøtte og varierende strømpriser er det aller mest å spare der.

    Om man likevel skal på langtur og må hurtiglade, bør batteriet være varmt.

    ─ Lad så nær destinasjonen som mulig, når batteriet er mest mulig varmt etter kjøring. Ikke vent til dagen derpå. Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med, råder Frydenlund.