Store endringer for Airbus og Boeing
Ved anleggene flygigantene tidligere produserte sine største fly, har markedsendringene tvunget frem endringer og ombygging.

I dag forlater historiens siste produserte Boeing 747 fabrikkanlegget til Boeing ved Everett-anlegget nord for Seattle i USA.
Fabrikkanlegget huser det som ifølge Reuters er regnet som verdens største bygning målt i volum.
Nå legger Boeing om til produksjon av mindre flymodeller ved anlegget, da produksjonen av brede flykropper skal kuttes drastisk.
I desember varslet den amerikanske flyprodusenten at de kutter i produksjonen for sine 787 Dreamlinere og tidligere denne måneden at det blir store forsinkelser i leveransene av 777X.
Boeing har etter nedgangen i etterspørsel og produksjonskutt for 787, flyttet produksjonen til South Carolina.
Nå skal Boeing 737, som er en langt mindre flytype enn 787, produseres ved Everett-anlegget, skriver Seattle Times.
Tom hall i Toulouse
I Europa skal Airbus gjøre endringer ved sine produksjonsfasiliteter for A380 i Jean-Luc Lagardere-hallen i Toulouse. Den står nå delvis tom og Airbus er ifølge Reuters i ferd med å montere opp en produksjonslinje for det langt mindre A321neo.
Jean-Luc Lagardere-hallen er verdens nest største bygning målt i volum.
Boeing har som målsetting å øke den månedlige produksjonen av 737 MAX fra 30 til 50. Airbus skal i følge Reuters øke den månedlige produksjonen av A320neo fra 45 til opp mot 75.
Analytiker og viseadm. direktør for konsulentselskapet AVITAS, Adam Pilarski, sier at Boeing ikke ønsker å havne i en situasjon der Airbus øker til 70 og de står fast på 50. Han mener Boeing kommer til å tette gapet.
– De ønsker å ha muligheten til å matche det Airbus gjør og signaliserer til markedet at de ikke vil trekke seg, sier han til Reuters.
Hverken Boeing eller Airbus ville kommentere utsagnet overfor Reuters.