<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flyr begjærer seg konkurs

– Det er en trist dag for alle parter, men også spesielt for forbrukeren som hadde et vesentlig bedre alternativ enn å benytte seg av SAS og Norwegian, sier Jan Petter Sissener.

    Publisert 31. jan. 2023 kl. 19.00
    Oppdatert 1. feb. 2023 klokken 09.22
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 965 ord
    KONKURS: Fly fra flyselskapet Flyr på Oslo lufthavn.  Gorm Kallestad

    I en børsmelding tirsdag fremgår det at Flyr begjærer seg konkurs som følge av at de ikke har evnet å hente nok kapital. Dette vil gjennomføres onsdag 1. februar, altså i morgen. Beslutningen er enstemmig, ettersom ingen av styremedlemmene ser mulighet for noen løsning på likviditetssituasjonen.

    Mandag morgen kom det frem at Flyr ikke kom i mål med kapitalinnhentingen som ble satt i gang i fjor. 

    Den firedelte finansieringsplanen selskapet kom med i fjor høst ga i første omgang 250 millioner kroner, men Flyr har hatt behov for ytterligere kapital, blant annet for å betale en CO₂-utslippsregning på 125 millioner kroner for 2022 som forfaller i april.

    Dersom alt hadde gått etter planen ville flyselskapet hentet totalt 700 millioner kroner. 

    – Trist for alle parter 

    – Det er som forventet, sier Jan Petter Sissener på spørsmålet om hva han tenker rundt konkursen. 

    Sissener sier til Finansavisen at det er en trist dag for alle parter, men også spesielt for forbrukeren som hadde et vesentlig bedre alternativ enn å benytte seg av SAS og Norwegian. 

    – Vi eier ingen aksjer i dag og tapet utgjør, for vår del, kun 0,25 prosent fra årsskiftet for fondet, sier Sissener. 

    – Fra den siste emisjonen i november har vi et tap på snaue 16 millioner kroner, sier han. 

    Sissener påpeker også at de har vært short SAS-aksjen. 

    TRIST DAG: Jan Petter Sissener mener Flyr var et vesentlig bedre alternativ enn konkurrentene SAS og Norwegian. Foto: Iván Kverme

    – Vi prøvde 

    En bostyrer har nå tatt over alt ansvar for Flyr.

    – Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sier grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr i en pressemelding.

    Til Dagbladet sier Braathen at 400 mister jobben. 

    – Jeg vil beklage til gjester som får ødelagt sine reiseplaner, samarbeidspartnere som må omdisponere sine ressurser, aksjonærer som taper på sin investering og ansatte som plutselig står uten jobb. Det er smertefullt å skuffe så mange. Samtidig vil vi takke alle som har heiet på oss, reist med oss og samarbeidet med oss. Det har gitt oss stor motivasjon til å gi gode opplevelser til våre gjester, sier Braathen .

    Adm. direktør Brede Huser vil takke de som valgte å fly med selskapet det siste halvannet året: 

    – Tusen takk for at dere tok så godt imot oss og for alle heiaropene. Vi kommer til å savne dere alle og beklager på det sterkeste til dere som blir berørt av at vi nå er nødt til å gå inn for landing. Vi oppfordrer alle som har bestilt billett hos oss til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon, sier administrerende direktør Brede Huser.

    Spådd konkurs 

    Tidligere denne uken skrev Finansavisen at DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard ikke var ikke overrasket over laber investorinteresse i Flyr. 

    – Problemet til Flyr var ikke løst, kun forskjøvet, sa han da og så for seg konkurs som et hovedscenario.

    – Flyr er i en kritisk situasjon hvor en konkurs nå er hovedscenariet, sa han mandag.

    DNB Markets-analytiker Ole Martin Westgaard har i flere omganger kritisert forretningsmodellen til Flyr i sterke ordelag. I oktober mente han at selskapet stormet mot en konkurs.

    Flyr-krisen

     
    • Kriserammede Flyr har i lengre tid forsøkt å lande en finansieringsløsning som kan sikre den videre driften.
    • I oktober i fjor varslet selskapet en pakke med omfattende krisetiltak som skulle kutte de løpende utgiftene. Halve flåten ble satt på bakken, ansatte skulle permitteres og innenriksruter i Norge ble kuttet til beinet – alt for å få kostnadene ned med inntil 50 prosent og spare 400 millioner kroner i kontanter.
    • I november ble det kjent at Flyr mislyktes med å hente inn penger på grunn av manglende interesse, men investorene Jan Petter Sissener og Riulf Rustad la frem en alternativ løsning. Flyr klarte da å hente inn 250 millioner kroner til en tegningskurs på 1 øre. Selskapet håpet senere på å få inn 100 millioner til i en reparasjonsemisjon, men det lyktes ikke. I tillegg ble det utstedt warrants som kunne gi selskapet inntekter på 350 millioner til, totalt 700 millioner.
    • Senere i november gikk Tonje Wikstrøm Frislid av som Flyr-sjef med umiddelbar virkning. Ifølge Dagens Næringsliv hadde styret mistet tilliten. Finansdirektør Brede Huser tok over stafettpinnen.
    • Siden pengeinnhentingen på 250 millioner kroner er Flyr-aksjen blitt handlet under tegningskursen, noe som gjorde at finansieringsplanen som ble lagt frem i november gikk i vasken. Nå må Flyr se etter andre løsninger.
    • Siden børsnoteringen i mars 2021 har selskapet hentet inn totalt 1,1 milliard kroner. Flyr prises nå til 51 millioner kroner.

    – Positivt for de andre aktørene 

    Sydbank-analytiker Jacob Pedersen mener at Flyrs konkurs vil være positivt for konkurransesituasjonen i Norge, som er et veldig viktig marked for kriserammede SAS, som går gjennom en konkursprosess i USA, og Norwegian.

    «Det vil det i hvert fall være om ikke andre aktører ekspanderer i markedet. Wizz Air har tidligere forsøkt med et massivt fremstøt», skrev han i en analyse mandag.

    Ungarske Wizz Air startet opp med innenlandsflyvninger i Norge i november 2020, men valgte allerede i mai 2021 å skrote satsingen. Etableringen møtte på sterk motbør, blant annet på grunn av selskapets skepsis til fagforeninger. Det kulminerte i at flere kommuner og Statnett ble varslet om søksmål fra Wizz Air etter at det selskapet har ment er «ulovlig boikott».

    En forbedret konkurransesituasjon vil likevel ikke komme SAS-aksjonærene til gode, mener Pedersen. Han viser til at en emisjon vil komme i løpet av første halvår i år.

    «Det vil utvanne de eksisterende aksjonærene kraftig - om ikke helt», skrev han, og gjentok en salgsanbefaling på SAS-aksjen.