<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer enn halvparten selges stadig med bensin og diesel

Elbilene kapret nye andeler i Europa i fjor, men fortsatt står bensin- og dieselbilene for over halvparten av nybilsalget.

    Publisert 1. feb. 2023 kl. 10.50
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 408 ord
    ELEKTRISK: Her fra Finansavisens kåring av årets elbil i fjor. Fra venstre ID. Buzz, Kia Niro EV, BMW iX1 xDrive 30, Toyota bZ4X, Renault Megane E-Tech og Nissan Ariya. Foto: Håkon Sæbø

    Salget av nye batterielektriske biler fortsatte å øke i Europa i fjor, selv om totalmarkedet falt til det svakeste nivået på nesten 30 år.

    Elbilandelen økte til 12,1 prosent i 2022, en økning på 3,0 prosentpoeng fra året før, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea.

    I EU ble det solgt 1,12 millioner elbiler, en økning på 28 prosent fra året før, hjulpet av sterk vekst i de store markedene Frankrike og Tyskland.

    Inkludert Norge og de andre Efta-landene samt Storbritannia var det europeiske totalsalget av elbiler opp 29,3 prosent til 1,58 millioner.

    Italia var det eneste europeiske landet med elbilsalgsnedgang i fjor. Salget der stupte 26,9 prosent. Det norske elbilsalget økte derimot med 21,6 prosent til drøyt 138.000 biler.

    Sterk andel for fullhybrider

    Salget av plugg-inn-hybridbiler steg 1,2 prosent til 874.000 biler i EU, mens det falt 2,7 prosent til 1,01 millioner i EU, Efta og Storbritannia i fjor. Det norske salget tynget med et fall på nærmere 60 prosent.

    Salget av fullhybrider økte derimot med 8,5 prosent i hele Europa, til 2,64 millioner, mens EU-salget gikk opp 8,6 prosent til 2,09 millioner. Det gir en markedsandel på 22,6 prosent i EU-landene.

    Det norske salget av fullhybrider gikk opp 3,9 prosent til drøyt 10.000 biler.

    Størst bensinfall hos oss

    Bensin- og dieselbiler derimot, fortsatte å tape terreng – men utgjør stadig mer enn halvparten av det europeiske nybilsalget samlet.

    Bensinbilene sto for 36,4 prosent av nybilsalget i fjor, mens dieselbilene utgjorde 16,4 prosent, ned 3,1 prosentpoeng fra 2021.

    Bensinbilsalget i EU gikk ned 12,8 prosent til 3,37 millioner biler, mens det var ned 12,5 prosent til 4,14 millioner i EU, Efta og Storbritannia samlet. Likevel var det salgsvekst i enkelte land, som Bulgaria, Portugal, Romania og Slovakia.

    Norge utmerket seg med den største prosentvise bensinbilsalgsnedgangen i Europa i fjor. Nedgangen var på 42,1 prosent til drøyt 4.300 biler.

    Kun to land med dieselvekst

    Salget av dieselbiler i fjor falt 19,7 prosent til 1,52 millioner biler i EU-landene. Samlet nedgang i EU, Storbritannia og Efta-landene var 20,9 prosent til 1,64 millioner biler.

    Kun Bulgaria og Island endte med et høyere dieselbilsalg i fjor enn året før – på Island var oppgangen på mer enn 50 prosent.

    I Norge gikk det tilbake med 23,5 prosent til drøyt 5.000 dieselbiler.

    Spår oppgang i år

    Tirsdag ble det kjent at Acea spår en salgsvekst igjen i Europa i år – på rundt 5 prosent.

    Det forsiktige estimatet tilsier at markedet «fortsatt er i en skjør situasjon», ifølge organisasjonen.