<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Trapper opp etter priskutt

Priskuttene i januar har satt fyr på etterspørselen etter bestselgerne, og nå reagerer Tesla med å trappe opp produksjonen i Shanghai.

    Publisert 1. feb. 2023 kl. 15.57
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 260 ord
    TRAPPER OPP: Tesla-sjef Elon Musk øker produksjonen på Shanghai-fabrikken. Foto: NTB

    Tesla planlegger å trappe opp Shanghai-produksjonen de neste to månedene for å møte etterspørselen som ble fyrt opp av priskuttene på bestselgerne i januar, ifølge et internt notat sett av Reuters og en person med kjennskap til saken.

    Elbilprodusenten ser for seg gjennomsnittlig ukentlig produksjon på 20.000 enheter i februar og mars.

    Teslas mest lønnsomme

    Produksjonstakten vil dermed være omtrent som i september, da Teslas mest produktive og lønnsomme fabrikk – ifølge China Passenger Car Association – produserte i overkant av 82.000 Model 3 og Model Y. Bilene finner veien til det kinesiske markedet, samt eksport til Europa.

    Opptrappingen skjer etter at fabrikken kuttet produksjonen med omkring en tredjedel fra november til desember for å møte voksende lagre. I tillegg fikk ansatte forlenget nyttårsferien i forkant av priskuttene som i Kina ble på 6-14 prosent.

    2 millioner biler i 2023?

    På en telefonkonferanse etter fremleggelsen av fjerdekvartalstallene estimerte konsernsjef Elon Musk januar-ordrene til å være på det dobbelte av produksjonen i etterkant av de globale priskuttene. Musk opplyste også at 2023-leveransene kan komme opp i 2 millioner kjøretøy – uten forstyrrelser utenfra. 

    Priskuttene i januar har ifølge Reuters utløst det analytikere beskriver som en priskrig i Kina, ettersom kinesiske produsenter som Xpeng og Seres også har kuttet prisene.

    I de første 29 dagene av januar solgte Tesla 25.686 biler i Kina, 36 prosent flere enn i samme periode i fjor. Ifølge tall fra China Merchants Bank International var veksten bittelitt høyere enn for BYD – men under den generelle veksten på 45 prosent.