<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Deutsche Bank nedgraderer bilkjempe

Etter et skuffende fjerde kvartal mener Deutsche Bank at det er på tide å kvitte seg med Ford-aksjen. 

    Publisert 5. feb. 2023 kl. 11.46
    Oppdatert 5. feb. 2023 klokken 12.25
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 242 ord
    LAV INNTJENING: Og som følge av hard konkurranse i elbilmarkedet, ble den norske prisen på en slik Ford Mustang Mach-E GT AWD kuttet fra 708.300 til 663.450 kroner på fredag. Foto: Andreas Scheel

    Etter at Ford skuffet markedet stort da selskapet la frem tallene for fjerde kvartal på torsdag, har analytikerne i den tyske storbanken Deutsche Bank fått en liten oppvekker.

    I en oppdatering fredag kommer det frem at analytiker Emmanuel Rosner nedgraderer det legendariske bilmerket fra hold til en salgsanbefaling. 

    «Guidingen og resultatsmellen i fjerde kvartal viser etter vårt syn betydelige operasjonelle mangler og antyder en betydelig nedsiderisiko for inntjeningen», skriver Deutsche Bank-analytikeren.

    Kutter prisene

    Ifølge Rosner mangler Ford en klar bane for å forbedre avkastningen, samtidig som amerikanerne risikerer å få større tap på grunn av elbilsatsingen. 

    Dette gjør at Deutsche Bank har nedjustert kursmålet fra 13 til 11 dollar pr. aksje. Etter børsen stengte fredag lå Ford-aksjen på 13,23 dollar.

    Her hjemme kunngjorde Ford priskutt på elbilen Mustang Mach-E på opptil 44.850 kroner samme dag.

    – Vi konkurrerer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, uttalte adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding.

    Lite troverdig

    En annen ting som gjør Rosner nervøs, er Fords guiding for 2023, som tilsier mellom 9 og 11 milliarder dollar i justert resultat før skatter og avgifter, og som skal komme delvis gjennom kostnadskutt på over 2,5 milliarder dollar.

    «Selv om vi venter en viss fordel av lavere råvarepriser, sliter vi med å forstå forventningen om en såpass betydelig reduksjon i materialkostnader, og Ford presenterte heller ingen konkrete restruktureringsprogrammer som vil generere slike besparelser så raskt», skriver analytikeren. 

    Hittil i år er Ford-aksjen opp 13 prosent på børsen, men ned 26 prosent det seneste året.